Čapek, letošní skokan roku s obratem přes 30 milionů
18. srpna 2025
Text Machková Magda | Foto 1. Art Consulting, Adolf Loos Apartment and Gallery, European Arts | Datum 11.08.2025
Za prvních šest měsíců letošního roku bylo o umělkyních slyšet na aukcích jen málo. Souhrnný objem tržeb za díla českých výtvarnic se nevyšplhal ani k 15 milionům korun, o poznání klesl i počet položek. Do čela dílčího žebříčku se po několika sezónách vrátila letošní jediná milionová žena, Adriena Šimotová. Nižší čísla v nejdražší desítce vyrovnávaly autorské rekordy ve vyšší střední cenové hladině, kolem 330 tisíc korun. Aukční maximum se povedlo Věře Jičínské, Evě Švankmajerové nebo Margitě Titlové. Zájmu kupujících se těšila i čerstvá devadesátnice, Alena Kučerová.
Pololetní čísla z tuzemského trhu s uměním naznačila, že ani dražební nabídka ani sběratelská poptávka kategorii autorek-žen aktuálně příliš nepřejí. Sledované prodeje, jako tradičně bez hvězdných úspěchů Toyen, která se zcela vymyká statistikám, zaznamenaly jedny z nejslabších výsledů za posledních šest let.
Pořadatelé předložili publiku přibližně sto šedesát položek od umělkyň, což je o dvě desítky méně než za srovnatelné období loni a například o sedmdesát méně než v roce 2022. Celkový obrat za leden až červen lehce překročil 14,8 milionu, čímž zaostal o dva miliony za rokem 2024 a o necelých 12 milionů korun za doposud nedostižnou sezónou 2023, podpořenou třemi milionovými kusy.
Letos se tleskalo pouze jedné sedmimístné částce, velkému experimentu na papíře od Adrieny Šimotové za necelých 1,5 milionu korun. Jedna z nejuznávanějších výtvarnic českého poválečného umění vůbec se na špici pololetní desítky objevila po delším čase. Touto dobou před dvěma roky si připsala devátou pozici v rámci dílčího srovnání umělkyň na trhu (malba Hnědá krajina za 564 tisíc korun), loni top desítku uzavírala (kresba Bez názvu za více než 378 tisíc korun).
Zajímavé posuny ve jménech a částkách se odehrály i na dalších příčkách. Jestliže prvnímu pololetí roku 2023 vévodily znovu objevovaná československá sochařka Mária Bartuszová nebo sklářská stálice a polovina tvůrčího dua Jaroslava Brychtová, o sezónu později je vystřídaly překvapivá Zorka Ságlová a rekordní Antonie Brandeisová. Letos se však na žádnou z předchozích aukčních královen nedostalo. Spolu s první a druhou Šimotovou se bohatě přes půl milionu korun vypracovala třetí Jitka Kolínská, zaujímající k tomu ještě i sedmé místo. Těsně pod půlmilionovou hranicí skončila všestranná Běla Kolářová, následovaná dvěma většími realizacemi Květy Válové (5. a 6. pozice). Za obdobné ceny se v roce 2024 brala až devátá příčka.
Měsíc a půl před devadesátinami se úspěšného prodeje dočkala také Alena Kučerová se svým nejvyhledávanějším artefaktem, osobitě proděravěným plechem, tentokrát z poloviny šedesátých let (přes 378 tisíc korun). Loni se její o dvě dekády mladší matrice vydražila za necelý dvojnásobek.
TOP 10 uzavírá autorské maximum méně známé Věry Jičínské, jejíž modernistickou estetiku představila před dvěma roky souborná výstava v Galerie Moderního umění v Hradci Králové. Malířčin procítěný portrét slovinské primabaleríny z jejich pařížského setkání byl odklepnut za 280 tisíc korun, což po započtení provize činilo dosud nevídaných přes 341 tisíc korun.
Kompletní desítka nejdražších výtvarnic by pomyslného kupujícího stála dohromady téměř 6 milionů korun, o 1,6 milionu méně než loni. Ve srovnání s hvězdnou sezónou 2023 vypadal pokles o téměř 9 milionů ještě razantněji, nicméně celkový pohled na tento dražební segment netvoří jen špička žebříčku. Sběratelé a sběratelky se v předchozích šesti měsících zajímali také o dostupnější položky, o něž mnohdy dokázali dramaticky zabojovat.
Čítankovým příkladem byly dva větší oleje surrealistické malířky a břitké glosátorky našich časů Evy Švankmajerové. S totožnou konečnou prodejní cenou 324 tisíc korun se Rodinné štěstí a Ženy na poli III (Galerie Kodl) podělily o primát v autorčiných aukčních tabulkách a vynesly pololetní součet násobně nad celoroční obraty jiných dražebních sezón. Evu Švankmajerovou bychom našli na dvanáctém, respektive třináctém místě mezi letošními umělkyněmi.
Za atraktivní sumu, přes 322 tisíc korun, se před několika měsíci prodal i rozměrný materiálový experiment Margity Ylovsky Titlové Bez názvu. Pestrá koláž z roku 1988 navýšila nynější osmašedesátileté autorce dražební rekord o čtyřicet tisíc korun (Etcetera Auctions).
Výsledky ze střední cenové hladiny, kolem nižších stovek tisíc, napověděly, že bez ohledu na kondici nejdražší desítky se tvůrkyním na tuzemském trhu relativně dařilo. Vybraným favoritkám věřili i pořadatelé, neboť oproti sezóně 2024 stoupla průměrná vyvolávací cena o více než tři tisíce korun, při dělení jen o něco menším počtem položek (na necelých 70 tisíc korun). Mediánová cena za díla domácích autorek se vyšplhala až přes sedmadvacet tisíc korun.
Nepřehlédnutelnou roli v momentálních statistikách hrála i březnová aukce části sbírky Vladimíra Železného, která zkoncentrovala nabídku prestižních kusů s přitažlivou proveniencí. Podnikatelovou Galerií Zlatá husa prošly hned čtyři artefakty z nejžádanější desítky: obě Jitky Kolínské, Šimotové Les v zimě a Kučerové plechový objekt.
V autorčině monumentální realizaci Trvání mizejícího se snoubí všechny charakteristické aspekty její pozdnější tvorby: jemná a zároveň výstižná kresba, téma lidské postavy, technika otisků či otázka vnímání času. Velký formát, v nadživotní velikosti, odkazoval k poslání artefaktu jako šablony pro nástěnnou malbu v Richterově vile u Pražského hradu, která byla součástí souborné výstavy Vzpomínka na budoucnost (1996). Tehdy sedmdesátiletá Šimotová papírový podklad prostříhala a protrhala tak, aby se barevné pigmenty přenesly na omítku. Položka si svou aukční premiéru odbyla koncem dubna u společnosti 1. Art Consulting, neboť do té doby patřila do pražské soukromé sbírky. Konečných více než 1,4 milionu korun zařadilo kresbu na páté místo v rámci autorčiných dražebních výsledků, relativně daleko za jejím rekordním prodejem z roku 2021. Tehdy se licitovalo o starší trojrozměrnou instalaci s názvem O blízkém a vzdáleném až do výše 3,2 milionu korun (Arthouse Hejtmánek). Trhem s uměním již prošla devítka Šimotové děl za sedmiciferné sumy a v předchozích sezónách jí již několikrát patřil titul nejdražší české umělkyně (bez Toyen).
Jiný malířčin inspirativní prodej u téhož dražebníka proběhl ještě o měsíc a půl dříve. Plátno Les v zimě se představilo jako součást dílčího rozprodeje sbírky Vladimíra Železného a svou datací přesně odpovídalo podtitulu Šedesátky. Adriena Šimotová se v období kolem vzniku obrazu již etablovala mezi nejvýraznější osobnosti tehdejší výtvarné scény a "své" skupiny UB 12. Vedle introspektivních sond do každodenního života se tehdy intenzivně věnovala zážitkům z přírody, v abstrahovaném a zároveň emotivním pojetí. Z této tvůrčí etapy se zatím nejlépe vedlo Hnědé krajině, která před třemi lety stála těsně nad milion korun, nebo Zimě za 885 tisíc korun (rok 2009, obě 1. Art Consulting). Březnový prodej se těsně přiblížil ke svému zasněženému motivickému protějšku a finální částka 854 tisíc korun znamenala čtrnáctý nejlepší výsledek v Šimotové celkovém aukčním žebříčku. Cesta k této pozici trvala devět příhozových kroků.
O plátno ještě před několika sezónami opomíjené malířky, grafičky a ilustrátorky Jitky Kolínské se soupeřilo o poznání živěji. Třebaže velký obraz Zátiší na stole a pes pořadatelé odstartovali relativně vysoko, přes 460 tisíc korun, tedy druhou nejvyšší vyvolávací částkou pro autorku vůbec, zájemci a zájemkyně se nakonec vypjali k téměř dvojnásobku na kladívku. Za patnáct příhozů se položka vypracovala přes 730 tisíc korun, což ji usadilo na čtvrtou příčku v autorčině aukčním žebříčku. Březnový úspěch reprezentativního kusu z Galerie Zlatá husa tak naznačil, v jaké synergii se momentálně protínají aukční nabídka a sběratelská poptávka. Vždyť na čele žebříčku není staršího prodeje než z roku 2022 a do stejných sezón spadají všechny autorčiny milionové a půlmilionové výsledky (s výjimkou šestého místa, na dlouhou dobu rekordní obraz Majáková loď se vydražil již v roce 2016). Z aktuálního maxima se těší zatím nedostižné Zátiší s lahvemi za více než 1,6 milionu korun (Galerie Ustar, 2023).
Bez všestranné výtvarnice a fotografky Běly Kolářové se již žádné pololetní ani souhrnné statistiky tuzemských umělkyň neobejdou. Za poslední dekádu se téměř každoročně najde jedna či více položek, které výrazněji promluví do tržních statistik. V roce 2023 jí ve sledovaném období patřilo osmé místo (asambláž Josefína za 620 tisíc korun), loni si polepšila na sedmou pozici. V dubnu 2024 se vydražil její hravý Hexagon za necelých 484 tisíc korun. O rok a měsíc nato, koncem května, jej společnost European Arts představila publiku znovu. Výsledná suma poskočila o přibližně 15 tisíc korun a rozšířila počet aukčním záznamů Hexagonu již na čtyři. V databázích lze dohledat cenovou řadu od více než 435 tisíc korun v roce 2021 (Adolf Loos Apartment and Gallery), přes více než 483 tisíc korun v letech 2023 a 2024 (European Arts) až po letošní jaro (vše vč. provize). Pro stále velmi žádanou Bělu Kolářovou to znamenalo vyšší střední cenovou hladinu, přesněji devatenácté místo v jejích aukčních tabulkách. Těm momentálně vládne již sedm milionových úspěchů.
Z tvůrčího odkazu malířky, kreslířky, ilustrátorky a mozaikářky Květy Válové se sběratelé a sběratelky nejvíce zajímají o větší plátna. Za více než půldruhého metru široký prožitek z roku 1968, obraz Čtyři proti všem, zaplatili v roce 2019 bezmála 2,5 milionu korun (Arthouse Hejtmánek), loni v listopadu uspělo stejně monumentální Pokání za necelých 1,6 milionu korun (Vltavín). Přibližně poloviční položka z červnové aukce společnosti 1. Art Consulting, tempera na kartonu Osud, tak měla adekvátně nižší ambice. Z vyvolávacích téměř 171 tisíc korun se díky čtyřiadvaceti příhozům posunula na dvou a půl násobek, přes 439 tisíc korun. Na dohled k sedmičce půlmilionových úspěchů. Letošní pololetní nabídka Válové děl patří spíš k těm skromnějším, kupující vybírali zatím ze čtyř artefaktů s dílčím obratem přibližně 1,1 milionu korun. Obvykle se na trhu pohybuje šest až deset položek za celou sezónu, v souhrnném objemu zatím vede díky dražebnímu maximu rok 2019.
Do předchozích dvou pololetních ohlédnutí polovina životního i tvůrčího dua se svou sestrou, jednovaječným dvojčetem Jitkou, nenahlédla ani jednou, letos naopak hned dvakrát. Dubnová přehlídka u Adolf Loos Apartment and Gallery vynesla na světlo dlouho neviděné plátno Hnědé kameny. Těsně po svém vzniku byl obraz dvakrát vystaven (1978 a 1979), jak dokládá štítek na zadní straně rámu, pak přešel do soukromé sbírky. Vyvolávací cena byla překonána o téměř dvě stě tisíc korun. Konečných bezmála 436 tisíc korun zařadilo monochromatickou studii přírody na dělenou jedenáctou pozici autorčiných prodejů vůbec. Kladívkovou cenou jsou si obě malířčiny položky z minulých měsíců rovny, liší se jen výší pořadatelské provize.
Kvalitní provenienční historie bývá skvělou referencí pro nové akvizice, což příhodně ilustrovala opět Jitka Kolínská. Druhá ukázka z kolekce Vladimíra Železného si podobně jako v prvním případě troufla na vysokou vyvolávací cena, třetí nejvyšší vůbec. Zájemce o Mořský kámen se našel právě jeden, takže olej na plátně z malířčina lyričtějšího období utržil přesně 427 tisíc korun. Umělkyni se znovu přepsaly výsledkové statistiky, tentokrát na deváté pozici. Položka však nebyla sběratelům a sběratelkám neznámou, neboť příležitost ke koupi již měli dříve, a to dokonce dvakrát. Poprvé před více než devíti lety u aukční síně Vltavín a hned o několik měsíců později, v dubnu 2017, u Galerie Dolmen. Signovaný a datovaný Mořský kámen byl tehdy k mání shodně za kladívkových 75 tisíc korun. Před lety zapadl bez povšimnutí, v březnu uspěl za čtyř a půl násobek.
Jedinou bytostnou sochařkou v pololetním přehledu je ikonická Eva Kmentová. Loni a předloni se výrazně prosadily například Mária Bartuszová, ta opakovaně, nebo Jaroslava Brychtová, letos se poptávala spíše závěsná díla. Byť v červnu dražená Hlava se vlastně nachází na pomezí dvou výtvarných disciplín, neboť se jednalo o reliéf. Sádrový obrys lidského poprsí s dynamicky rozrušeným povrchem vytvořila třiačtyřicetiletá umělkyně v roce 1971, do bronzu je pak nechal odlít Kmentové manžel, Olbram Zoubek, až v roce 1997, sedmnáct let po sochařčině předčasném skonu. V této technice vynikla monumentalita na první pohled titěrných výrůstků, ve skutečnosti protlačených článků prstů. Hlava se prodala za více než 390 tisíc korun, což odpovídá jejím aukčním výsledkům z druhé top pětky. Přes svou proslulost jsou díla Evy Kmentové na volném trhu obtížně dostupná, za dvě dekády se publiku představilo jen osm desítek sochařských realizací (z nich část opakovaně). Minimálně třikrát se poštěstil prodej nad půl milionu, dvakrát dokonce nad jeden milion korun.
Pro letošní jubilantku, v dubnu devadesátiletou Alenu Kučerovou, byly obyčejné pozinkované plechy původně jen zbylou alternativou k vysněným měděným deskám, na nichž by mohla pracovat svou exkluzivní technikou suché jehly. Dnes jsou kovové matrice s charakteristickou hrubou perforací jejím nejžádanějším artiklem. Vždyť devatenáct ze dvaceti nejdražších aukčních prodejů je spojeno právě s umělecky pojatými plechy, doplňuje je děrovaný papír na třináctém místě. Často publikovaná položka s názvem Stěna 111 byla součástí rozprodeje depozitářů Galerie Zlatá husa. Nový majitel či majitelka si ji odnesli za více než 378 tisíc korun, čímž se dílo zařadilo na sedmou pozici v autorčině aukčním srovnání. Letos se na trhu objevilo minimálně sedmadvacet nabídek s přibližně šedesátiprocentní prodejní úspěšností. Pololetní obrat vyšel na přibližně 1,1 milionu korun, celoroční tržní rekord se Kučerové povedl loni, téměř 2,6 milionu. Položkové maximum drží od listopadu 2023 velká plechová matrice Pilování za 806 tisíc korun (Etcetera Auctions).
Loňskou pololetní desítku nejdražších umělkyň uzavírala Adriena Šimotová s prodejem za 378 tisíc korun, letos na totéž místo stačilo o sedmatřicet tisíc korun méně. Zato se blýsklo autorským rekordem, o nějž se postarali obdivovatelé díla pomalu doceňované malířky Věry Jičínské. O její historický i hmotný odkaz pečuje rodinný Nadační fond, monograficky byla představena před dvěma lety na velké retrospektivě v Galerii moderního umění Hradec Králové. Do poloviny června databáze evidovaly jen hrstku dražších prodejů, v čele s dvojitým zásahem obrazu Motiv z Bretaně (opakovaný prodej z roku 2023 a května 2025 za 252 tisíc korun). Tehdy se vyvolávací ceny pohybovaly ve vyšších desítkách tisíc korun. Před dvěma měsíci však měli pořadatelé z 1. Art Consulting na co navazovat a přátelský Portrét baletky Lydie Wisiak nasadili mnohem výše, na kladívkových 280 tisíc korun. Na další podání již nedošlo, takže dosažených více než 340 tisíc korun značilo i Jičínské aktuální maximum. Oproti aukční premiéře v roce 2016 šlo o posun o 180 tisíc korun směrem nahoru (1. Art Consulting pod názvem Dívka). Plátno z téměř desetiletého pobytu v Paříži bylo v minulosti vystaveno jen dvakrát, v roce vzniku v Budapešti a následně na malířčině první samostatné výstavě v Alšově síni. Na hradeckou přehlídku byly do sekce Tanec vybrány jiné tři podobizny dodnes slavné slovinské baletky Lydie Wisiak (Wisjak, 1906-1993).
Prodeje umělcových děl v první polovině roku
V první polovině roku měl druhý nejvyšší obrat po Emilu Fillovi Josef Čapek, který obdobným způsobem do pololetních výsledků zasáhl naposledy v roce 2022. Takové sumy nedosáhly ani jeho celoroční prodeje v posledních dvou letech. Za umělcovy práce ku...
18. srpna 2025Poválečné umění v první polovině roku 2025
Letošní pololetní bilance poválečného umění na sálových aukcích je v absolutních číslech srovnatelná s tou loňskou. Nicméně cenově tento segment vytrvale roste. Po dvou letech se na vrchol jak obratově, tak s nejdražším obrazem vrací Zdeněk Sýkora, o...
6. srpna 2025Numismatické aukce v prvním pololetí 2025
V první polovině letošního roku proběhla na českých numismatických aukcích celá řada dražeb velmi vzácných, extrémně vzácných a unikátních mincí. Prodejům kralovala šestá část rozprodeje špičkové sbírky Jaroslava Kokoluse. Na zajímavé ceny dosáhly i...
4. srpna 202518. srpna 2025
6. srpna 2025
28. července 2025
23. července 2025
16. července 2025
21. července 2025
16. července 2025