Čapek, letošní skokan roku s obratem přes 30 milionů
18. srpna 2025
Text Machková Magda | Foto 1. Art Consulting, European Arts, Galerie Kodl, Arthouse Hejtmánek, Etcetera Auctions | Datum 20.08.2025
Loňská sezóna zůstává v segmentu současného umění neporazitelná. V kategorii autorů a autorek mladších šedesáti let letos lehce poklesly všechny prodejní parametry, nicméně ne tak razantně jako v jiných aukčních segmentech. Celkový obrat za srovnatelné období přesáhl 18,1 milionu korun. K aukčním stálicím Josefu Bolfovi, Lubomíru Typltovi či Janu Kalábovi se letos připojili Jan Poupě nebo Vladimír Houdek. V nejdražší desítce padly čtyři autorské rekordy a opět nedošlo na umělkyně.
Prodeje současného umění na tuzemských aukcích z letošních prvních šesti měsíců vycházejí ve srovnání s dosud nevídaným pololetím loňského roku skromněji. Tehdy se nakupovalo třikrát za milion a všechny další položky z TOP 10 zaznamenaly více než půlmilionové částky. Letos sedmiciferně uspěla dvě díla a přes půl milionu se podívala jen trojice obrazů. Deset letošních nejdrařších děl současného umění by hypotetického sběratele přišlo na necelých 6,6 milionů korun. Loni celá desítka stála 8,1 milionu korun.
Nicméně v dlouhodobějším horizontu si současní umělci a umělkyně vedou rok od roku lépe. Před covidovým nejen tržním otřesem se v průměru za jejich díla platila třetinová cena. Maximum prvního pololetí roku 2019 jen lehce překročilo 400 tisíc korun. V posledních sezónách by to stačilo na osmou či devátou pozici.
Nicméně aukční trh s uměním je pro mladé i zralejší autory a autorky stále jen okrajovou prodejní platformou, barvitější akviziční život se vede v galeriích, ateliérech, online nabídkách či na sociálních sítích. Také z pohledu aukčních obratů a počtu prodaných položek je současné umění spíše doplňkem. Na sálových aukcích se letos prodalo současné umění za 18,1 milionu korun, což představovalo 3,2 procenta celkového obratu aukčního trhu. V počtu prodaných položek tvořilo letos současné umění necelých 5 procent sálového aukčního trhu.
Minulé měsíce potvrdily, že mezi publikem jsou stále nejpoptávanější zavedená jména tuzemské malby. Ani po dvou letech se žádnému z kolegů nepodařilo sesadit z aukčního trůnu Josefa Bolfa. K mání byly jeho starší i novější práce a stejně jako v roce 2023 a 2024 i letos je v TOP 10 zastoupen hned dvakrát. Sběratelé a sběratelky se v předchozích dvou sezónách přebíjeli, vždyť Bolfovo prvenství bylo vždy ozdobeno také autorským rekordem. V květnu se nicméně drželi více při zemi, a letošního umělcovo nejdražší plátno Pod schody si tak za 1,24 milionu korun připsalo až čtvrté místo v umělcově žebříčku.
Zato hned tři malíři za ním si ve svých aukčních curriculech polepšili, a to celkem výrazně. Mistr žánrů Jan Mikulka se svým zátiším vyšvihl bohatě přes milion korun a zopakoval tak své umístění z pololetí roku 2023. Tehdy mu druhou pozici zařídilo 832 tisíc korun. Na osobní dražební maximum si sáhl také celkově třetí Jan Poupě, jenž v předchozích statistikách takto vysoko nikdy nefiguroval. Oproti tomu je multižánrový Lubomír Typlt aukční jistotou, stabilně se objevuje jak v přehledech nejdražších sólo prodejů, tak v souhrnných obratech. Před dvěma lety se blýskl autorským rekordem za 540 tisíc korun, což se promítlo do šestého místa v pololetních výsledcích, letos jeho obraz kupující ohodnotili o necelých dvě stě tisíc korun výše.
Zasloužené pozornosti se dostalo také Janu Kalábovi, a to dokonce třikrát. Se svými optickými experimenty obsadil pátou, osmou a devátou příčku a po třech letech tak zaznamenal největší statistický úspěch. Naposledy byl dražší v roce 2022, se svým skleněným Kaleidoskopem za 960 tisíc korun. Tehdy mu vynesl titul krále pololetí.
Skokankou žebříčku se stala velkoformátová Melancholie IV čtyřicátníka Vladimíra Houdka, když se z vyvolávací ceny 120 tisíc korun vypracovala na téměř čtyřnásobek. Pro autora jde zatím o nevídanou sumu. Desítku uzavřel jediný sochař, Martin Janecký.
Momentální aukční TOP 10 sálových aukcí je stejně jako v letech 2023 a 2024 ryze mužskou záležitostí. Nejvýše z žen se dostala letos fotografka Alžběta Jungrová, a to na osmnáctou pozici (264 tisíc korun za Vrstvy za oponou). V čistě elektronické nabídce ji přeskočila Ira Svobodová s akrylem Scarbo za 325 tisíc korun (Artslimit). Touto částkou by se prosadila na jedenácté místo v pololetních tabulkách.
Pořadatelé květnové aukce European Arts si v případě obrazu Pod schody troufli na zatím nejvyšší vyvolávací cenu v autorově aukční historii (868 tisíc korun vč. provize). Opravňovaly je k tomu předchozí milionové úspěchy Bolfových větších formátů a prestižní výstavní reference z pařížské galerie Dukan & Hourdequin, kde byl obraz hned po vzniku představen na monografické přehlídce. Po zajímavé licitaci vystoupal na 1,24 milionu korun, čímž si vysloužil zápis na čtvrté místo v malířových dražebních statistikách. Poptávka po mistrovi tísnivé atmosféry je v posledních letech enormní, v jeho TOP 20 jsou dohledatelné jen čtyři prodeje starší než z roku 2022. Za leden až červen bylo k mání minimálně dvanáct Bolfových položek, tedy osm kreseb, jedna litografie a tři malby. Vydražilo se deset z nich.
Do května měl dražební rekord Jana Mikulky hodnotu necelých 835 tisíc korun, takže vyvolávacích 360 tisíc korun za melancholické Petřínské magnolie bylo pro zájemce a zájemkyně o téměř nedostupného výtvarníka rozhodně motivačních. Katalogový odhad se svou horní hranicí dotýkal 960 tisíc. I tento výhled nakonec padl, když kladívko přikleplo částku přes 1,1 milionu korun včetně provize. Nový majitel si tak mohl jen pogratulovat, neboť na trhu lze nalézt meziročně jednu, maximálně dvě ukázky malířovy osobité estetiky. Absolutně „čerstvý“ ateliérový kus tak rozšířil počet Mikulkových dražebních záznamů na deset za osmnáct let.
Před deseti lety, od prosince 2015 do ledna 2016, se v brněnské Fait Gallery konala výstava Množina pohledů a o tehdy sedmadvacetiletém Janu Poupěm se při té příležitosti psalo jako o absolventovi pražské Akademie, laureátovi Ceny kritiky za mladou malbu a malířském konstruktérovi, jenž testuje své tvůrčí i divácké limity. Jeho obrazy si pohrávaly s perspektivou, dynamikou, napětím mezi plochou a prostorem. Na aukčním trhu byly tehdy k dostání jeho práce za částky kolem 50 tisíc korun. Po deseti letech se již etablovaný autor obchoduje o řád výše. Velkoformátová Množina pohledů v květnu vyrovnala umělcovo maximum z roku 2023 (Lom II), když zakončila přesně v polovině katalogového odhadu. S frekvencí jednoho díla nabízeného za sezónu by mohlo letos jít o (spolu)rekordní rok.
Když v lednu 2025 vyšel v časopise Forbes obsáhlý rozhovor s Lubomírem Typltem, v jedné z odpovědí avizoval svou výstavu v kroměřížské galerii Pekelné sáně, nazvanou Kolik stojí mé energie jeden watt. Stejnojmenný téměř dvou a půl metrový obraz v autorově charakteristické barevnosti a s vetknutým příběhem se následně o pár měsíců později objevil na aukci u společnosti 1. Art Consulting. Pořadatelé nasadili vyvolávací cenu zatím nejvýš, na 488 tisíc korun, na dohled od Typltova tehdejšího dražebního maxima z roku 2023 (Mrtvý pták za 540 tisíc korun). Energií nabité publikum nicméně nepřestalo přihazovat až do výše 732 tisíc korun a umělec se tak mohl těšit ze své nové prodejní jedničky. Díky dalším dvěma úspěšným položkám činí Typltův pololetní obrat necelých 1,4 milionu korun. Ještě v letech 2009 až 2022 by to odpovídalo číslům za celou aukční sezónu, oproti rekordním lednu až červnu 2024 (1,43 milionu) jsou současná čísla jen o málo nižší.
V polovině května zahajoval Jan Kaláb svou samostatnou premiéru na Slovensku, výstavu Amoeba Ignita (Ohnivá měňavka) v prestižní bratislavské White&Weiss Gallery, a o dva týdny dříve si připsal letošní dosavadní nejdražší prodej. Za velký akryl Zvlněná prázdnota uvnitř bílé elipsy 721 zaplatil nový majitel přes 585 tisíc korun, tedy přes čtyřicet procent autorova pololetního souhrnného obratu. Částka bohatě přes půl milionu znamenala šesté místo ve výtvarníkových statistikách a na úrovni loňských čísel (sedmé místo v pololetním TOP 10). Obdivovatelé Kalábových op-artových výzev se nejvíce snažili v roce 2022, kdy jej ohodnotili v květnu prvním místem v pololetním srovnání (za skleněný Kaleidoskop, 960 tisíc korun) a v listopadu také absolutním maximem za Kaleidoscope 922 (Shades of fire, 1,32 milionu korun).
Druhá ukázka tvorby Josefa Bolfa v tomto přehledu měla neobvyklou genezi. Středně velké plátno Budoucí minulost vzniklo na objednávku festivalu Pražské jaro, aby spolu s dalšími pěti výtvarnými díly obohatilo koncertní zážitky v Rudolfinu a v Obecním domě. Hudební událost celoevropského významu se konala již po osmdesáté, výstavní Art salon teprve podruhé. Tématem letošní spolupráce byl Čas. Bolfova menší černo-šedo-růžová reflexe nad lidskou pamětí poskočila na téměř trojnásobek vyvolávací ceny, na konečných 480 tisíc korun. Výtěžek z kladívkové ceny podpořil festivalové aktivity. Aktuálně je obraz avizován jako jeden z nejnovějších přírůstků sbírky podnikatele Roberta Mariánka.
Jednačtyřicetiletý malíř je znám svými velkými realizacemi, nicméně takhle rozměrné plátno z jeho dílny v nabídce aukčních síní ještě nebylo. Více než dvoumetrová malba z výrazného cyklu Melancholie se odpíchla od vyvolávací ceny 120 tisíc korun, hladce překonala katalogový odhad v rozmezí 180 až 420 tisíc korun a dopracovala se na 444 tisíc korun. Dosavadní maximum překonala o dvanáct tisíc korun (Poprvé, 2021). Období kolem vzniku série, tematicky blízké dvojrománu Melancholie I a II norského nobelisty Jona Fosse (česky 2007 a 2009), patřilo na Houdkově profesní dráze k těm formativním. V roce 2010 se stal laureátem Ceny kritiky za mladou malbu, v létě 2011 se ještě jako sedmadvacetiletý student Akademie dočkal velké přehlídky v Pražákově paláci v Brně (výstava Melancholie) a následně mu byla udělena cena Jindřicha Chalupeckého. Pro činorodého umělce jsou klíčové galerijní prodeje v tuzemsku a Rakousku, na aukcích bývá zastoupen jedním, maximálně dvěma položkami jednou za dva roky. Letošní čtyři nabídky za šest měsíců jsou výjimkou.
Metrový obraz na ručně vyrobeném oválném blindrámu hraje všemi barvami ohně, tak jak titul Burning Ellipse evokuje. Pořadatelé jej do své květnové aukce získali přímo z ateliéru a instalovali v rámci předaukční výstavy přímo do výkladní skříně. Nepřehlédnutelný objekt startoval na 336 tisících, konečná suma se zvedla o čtvrtinu, na konečných 420 tisíc korun. Katalogový odhad byl ještě ambicióznější, mířil až ke 540 tisícům. V současných autorských tabulkách patří položce osmé místo.
Do třetice legenda českého street artu a graffiti scény, jenž se prosadila v evropském i zámořském kulturním prostředí. V červnu byla k mání jedna ze starších Kalábových prací, v nichž tematizuje základní výtvarné prostředky jako tvar, barvu, iluzi, prostor a plochu. Větší akryl na plátně pojal v souladu s názvem White Infinity jako úkol bílé barvy obsáhnout nekonečno. Ke konečné ceně přes 384 tisíc korun vedlo jedenáct příhozových kroků. Obraz se tím propracoval na devátou pozici v umělcově dražební historii a předčil tak obdobnou, ale o něco menší variantu Nekonečno v bílé ploše o dvaasedmdesát tisíc korun.
Loni touto dobou se sochař těšil z páté pozice v pololetním žebříčku současných umělců a umělkyň. To ale nemělo být pro rok 2024 vše, neboť v listopadu se sběratelé a sběratelky odvázali a za dvě Janeckého realizace utratili přes milion, respektive 840 tisíc korun. Loňský rok tak uzavřel překvapivým celkovým obratem přes 2,7 milionu korun. Letos si zatím nejlépe vedla pětatřiceticentimetrová Kozima, fantastická bytost z originálního universa výtvarníka, hudebníka a oborového experimentátora Františka Skály. Spolu s Janeckým připravili podzimní výstavu v Galerii u Betlémské kaple a skleněná plastika byla jedním z exponátů. Utržila přes 347 tisíc korun, a rozšířila tak počet sochařových domácích aukčních záznamů na deset. V zahraničí, především ve Spojených státech, jeho druhém působišti, jsou výsledky násobně vyšší.
Prodeje umělcových děl v první polovině roku
V první polovině roku měl druhý nejvyšší obrat po Emilu Fillovi Josef Čapek, který obdobným způsobem do pololetních výsledků zasáhl naposledy v roce 2022. Takové sumy nedosáhly ani jeho celoroční prodeje v posledních dvou letech. Za umělcovy práce ku...
18. srpna 2025TOP 10 nejdražších děl ženských autorek za první pololetí 2025
Za prvních šest měsíců letošního roku bylo o umělkyních slyšet na aukcích jen málo. Souhrnný objem tržeb za díla českých výtvarnic se nevyšplhal ani k 15 milionům korun, o poznání klesl i počet položek. Do čela dílčího žebříčku se po několika sezónác...
11. srpna 2025Poválečné umění v první polovině roku 2025
Letošní pololetní bilance poválečného umění na sálových aukcích je v absolutních číslech srovnatelná s tou loňskou. Nicméně cenově tento segment vytrvale roste. Po dvou letech se na vrchol jak obratově, tak s nejdražším obrazem vrací Zdeněk Sýkora, o...
6. srpna 202518. srpna 2025
6. srpna 2025
28. července 2025
23. července 2025
13. února 2025
29. srpna 2024
26. srpna 2024