Novou nejdražší umělkyní světa je Frida Kahlo
21. listopadu 2025
Text Banzetová Michaela | Foto Hunt Kastner, Trafo Gallery | Datum 13.08.2025
Se začátkem léta zaznamenala česká umělecká scéna mezinárodní úspěch. Hned dvě české galerie se základnou v Praze se zúčastnily významných veletrhů Art Basel a Volta Basel. Díky tomu na mezinárodní scéně zaujímají stále silnější postavení, což potvrzuje, že současní čeští umělci jsou i za hranicemi mezinárodním publikem veskrze dobře přijímáni.
Pohled do expozice Hunt Kastner na Art Basel 2025Přímo na hlavní sekci veletrhu Art Basel se letos představila jedna z nejstarších českých porevolučních prodejních galerii s mezinárodním renomé, Hunt Kastner. „Na letošní prezentaci na Art Basel jsme představili díla pěti umělců a umělkyň: Olgy Karlíkové, Evy Koťátkové, Anny Hulačové, Basim Magdy a Jaromíra Novotného. V basilejské hlavní galerijní sekci jsme byli poprvé, nicméně Art Basel se účastníme již více než patnáct let,“ říká Katherine „Kacha“ Kastner, která spolu s Camille Hunt galerii provozuje.
Jejich galerie do Basileje začala jezdit v roce 2007, kdy se účastnila veletrhu Liste. Ten je známý jako „feeder fair“ pro Art Basel, což znamená, že zde začíná mnoho mladých galerií, které se později dostanou mezi ty zkušenější na Art Basel. Pro začínající galerie je to důležitá zkušenost. „V roce 2010 jsme poprvé vystavovaly na hlavním veletrhu s instalací Evy Koťátkové „Controlled Memory Loss“ v sekci Statements, zaměřující se na sólové projekty mladých umělců, kteří se zrovna dostávají na mezinárodní uměleckou scénu,“ dodává Kastner.
Následovala řada samostatných a kurátorských projektů. Dominik Lang se představil na Art Basel | Statements v roce 2012. Jaromír Novotný byl na Art Basel Miami Beach | Positions v roce 2015. O tři roky později měl expozici Dalibor Chatrný na Art Basel | Feature. Anna Hulačová se představila na Art Basel Hong Kong | Discoveries v roce 2019. Loni měla galerie hned dvojí zastoupení s expozicí Ewy Partum na Art Basel | Feature a Eva Kotáťtové na Art Basel | Parcours. „Kromě toho jsme uspořádali několik prezentací OVR (Online Viewing Rooms) během pandemie, kdy jsme nemohli cestovat. Takže pro skupinu Art Basel už dávno nejsme nováčci,“ vysvětluje Kastner.
Přesto není samozřejmostí se do hlavní sekce veletrhu dostat, a to ani pro galerii s takovouto historií. Být v hlavní sekci ovšem má pro galerii a její umělce významný přínos. „Vystavování v hlavní galerijní sekci nám umožňuje větší flexibilitu při prezentaci širšího spektra našeho programu. Proces podávání přihlášek do hlavní galerijní sekce na veletrhu Art Basel je také jedním z nejkonkurenčnějších - každý rok je podáno více než 750 přihlášek na pouhých 225 galerijních stánků. Zcela výjimečně se stává, že některá galerie z roku na rok vypadne, čímž vzniká příležitost pro novou galerii,“ upřesňuje galeristka.
Přijímací kritéria pro galerijní sekci jsou přísná. Zúčastněné galerie musí představit významný mezinárodní program, který se zapojuje do celosvětového diskurzu, a prokázat aktivní zapojení do galerijní praxe a závazek vůči svým umělcům, stejně jako dodržovat seriózní obchodní praktiky. „Obvykle galerie začíná vystavováním ve speciálních sekcích, jako jsme to udělali my, a postupně se propracovává nahoru, tj. do hlavní sekce veletrhu, čímž ukazuje kvalitu své práce,“ dodává Kastner.
Pohled do expozice Hunt Kastner na Art Basel 2025Nabízí se otázka, zda účast na veletrhu znamená automaticky i komerční úspěch a prodej vystavených děl. To ovšem uvádí galeristka hned na pravou míru: „Je běžným omylem si myslet, že galerie na veletrhu prodají vše, co vystavují. To se děje jen ve filmech. Umělecké veletrhy nejsou jen o prodejích – ještě důležitější je budování vztahů, které mohou vést k budoucím prodejům, výstavám a spolupracím. Nedokážu si představit žádnou galerii, která by jela do Basileje s očekáváním, že vyprodá celý svůj stánek. Pokud ano, jsou naivní a budou zklamaní.“ Prodeje jsou přesto důležité kvůli pokrytí nákladů na účast na veletrhu, které jsou vysoké.
Samotný prodej může být dlouhý. „Významné sbírky a instituce nedělají spontánní rozhodnutí. Jedním z našich hlavních cílů je zahájit diskusi s předními odborníky na umění, se kterými bychom se jinak neměli možnost potkat, pokud bychom zůstali doma. Zároveň na veletrhu navazujeme vztahy, které povedou k budoucím prodejům a výstavám našich umělců. Propagujeme také českou současnou uměleckou scénu na mezinárodní úrovni,“ říká galeristka. Už nyní galerie pracuje na prezentaci pro příští rok, která bude zahrnovat práce od přibližně pěti umělců a umělkyň.
Pohled do expozice Hunt Kastner na Art Basel 2025Na letošní basilejský veletrh Volta byla vybraná pražská Trafo Gallery s prezentací tvorby Jakuba Nepraše. „Už od svých univerzitních let kombinuje aktuální témata, jako například exponenciální růst vědy a techniky v kontrastu s nadbytečnou spotřebou konzumace a výroby, extrémní bujení civilizace jako živočišného rodu, množení fake news a obrany proti němu, dopad slunečního záření na lidskou psychiku a další. Využívá především kontrastu materiálů mezi časem opracovaným dřevem, kameny, sklem či recyklovanými předměty a miniaturizovanou technikou, často napojenou na aktuální zdroje dat online. Porota tak ocenila jeho mezinárodní srozumitelnost, témata zabývající se evolucí živočišných i rostlinných druhů a hlavně osobitost výtvarného výrazu,“ vysvětluje ředitelka Trafo Gallery Blanka Čermáková.
Jakub Nepraš: Apifera TS, 2025, 230 x 80 x 55 cm
Neprašův neotřelý autorský postup fascinuje diváky všech generací a otevírá filozofické otázky o historii a budoucnosti lidského druhu, směřování planety, politických diktatur, ale i možného zrodu nových digitálně živočišných druhů. Jeho fantazie a vynalézavost podněcuje divákovu imaginaci a přenáší ho do jiné reality, což ocenili jak návštěvníci, tak odborná veřejnost.
Jakub Nepraš: Side Effect, 2022, 80 x 80 cmTrafo Galery se kromě Volty ještě letos chystá i na další veletrhy. „Navázali jsme na předchozí návštěvy Vienna Contemporary, letos opakujeme účast na Contemporary Istanbul a zvažujeme návštěvu Untitled Miami. Každý rok máme v plánu alespoň dvě účasti v zahraničí, pokud to finanční situace dovolí,“ dodává Čermáková.
Sotheby’s New York 20. 11. 2025
Poprvé v historii se cena za dílo ženy-umělkyně na aukci vyšplhala nad 50 milionů dolarů. Nový rekord patří metrovému plátnu mexické umělkyně Fridy Kahlo s názvem El sueño (La cama) – Sen (Lože). Konečných bezmála 55 milionů dolarů přepsalo dražební...
21. listopadu 2025Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025, Sotheby’s 18. 11. 2025
Aukční výsledky předchozích dvou dnů zahýbaly světovými statistikami. Obraz Podobizna Elizabeth Lederer od Gustava Klimta se s cenou 236,3 milionů dolarů stal druhou nejdražší položkou na veřejném trhu s uměním v historii. Neztratili se ani téměř sed...
19. listopadu 2025Christie’s New York 17. a 18. 11. 2025
Centrum světového aukčního byznysu stále oblévá nákupní horečka. Dnes a zítra představuje newyorská pobočka společnosti Christie’s svůj výběr z umění 20. století. Sází na ucelené kolekce s exkluzivní proveniencí. Publikum se utká o velká malířská a s...
17. listopadu 202521. listopadu 2025
19. listopadu 2025
17. listopadu 2025
26. listopadu 2025
21. listopadu 2025
14. listopadu 2025
29. října 2025
17. října 2025
25. srpna 2025