Ve světě letos nejvíce zaujal Kupka za 132 milionů korun
28. července 2025
Text Machková Magda | Foto Sotheby’s, Christie’s, Bonhams, The Value, Artprice | Datum 16.07.2025
Zvířecí tématika okořeněná surrealistickou představivostí v kombinaci s luxusním provedením, to jsou typické znaky děl francouzského interiérové návrháře a sochaře Françoise-Xaviera Lalanna (1927–2008). Od 60. let si budoval osobitý umělecký styl, jímž uhranul nejprve pařížské a vzápětí americké publikum. Tehdejší vlivní objednavatelé z řad podnikatelské či společenské smetánky prodávají své trendsetterské kousky až nyní a nové generace sběratelů a sběratelek je oceňují v řádech milionů dolarů nebo eur. Již čtyřikrát se ukázka autorova ikonického nábytku vydražila za více než deset milionů dolarů, a to jen za uplynulé dva roky. V loňské sezóně se designér stal dokonce druhým nejpoptávanějším Francouzem na světě, hned po aukční stálici Claudu Monetovi.
Když si tehdy osmnáctiletý student malířství a sochařství François-Xavier Lalanne hledal na znovuobnovené Académie Julian v Paříži výtvarný ateliér, tradice i omezené finanční prostředky jej zavedly na Montparnasse. Skromná dílna sousedila s ateliérem již slavného Constantina Brancusiho (Brâncușiho), jenž rodáka z jižní Francie s přísně jezuitským středoškolským vzděláním uvedl do spřízněných surrealistických kruhů. Setkání s Man Rayem, Maxem Ernstem nebo Marcelem Duchampem, hvězdami meziválečné avantgardy, začínajícímu umělci utkvělo v paměti, stejně jako pozdější kustodní služby v Louvru, při nichž se nadchl pro specifickou estetiku staroegyptského umění. Stylizované podoby zvířecích božstev se následně staly jedním z Lalannových klíčových inspiračních zdrojů.
Osudový okamžik v autorově životě zařídila jeho první výstava obrazů v roce 1952, neboť na ní poznal svou budoucí manželku a tvůrčí partnerku, designérku, šperkařku, výtvarnici Claude Dupeux (1925-2019). Ve společném ateliéru tak vznikl inspirativní tandem, tzv. „duo magique“ nebo „Les Lalannes“ (Lalannovci), v němž se každý z umělců mohl věnovat své vášni - François-Xavier Lalanne již ryze sochařské práci se zoomorfní tématikou, Claude Lalanne interiérovým doplňkům s rostlinným ornamentem či oděvní tvorbě.
Slibně nakročenou profesní kariéru jim pomohli posunout přímé zakázky či medializované nákupy tehdejších celebrit. Komety francouzské haute couture návrhář Yves Saint Laurent a módní manažer Pierre Bergé byli okouzleni umělcovou premiérovou výstavou v roce 1964 a především totemovou skulpturou Rhinocrétaire I, masivním psacím stolem, ukrytém v těle nosorožce.
Na konkrétní objednávku pak vznikl originální bar nazvaný po svém majiteli YSL. Nepřehlédnutelný francouzský úspěch záhy přenesl na druhý břeh Atlantiku známý galerista a propagátor evropského surrealismu v zámoří, Alexander Iolas. Jako nový stylový objev představil v roce 1967 Lalanna v Chicagu a New Yorku, na což hbitě zareagovala americká sběratelsko-pop kulturní elita, Rothschildové, Warholova múza Jane Holzer nebo britsko-řecká mecenáška Pauline Karpidas. Jen pro zajímavost, kolekce z londýnské rezidence této uměnímilovné osmdesátnice se bude dražit v září u Sotheby’s. Pořadatelé očekávají nejeden aukční rekord, stejně jako tomu bylo před rokem a půl, když se bojovalo o designové vybavení a výtvarná díla z Karpidasové středomořské vily na ostrově Hydra (říjen 2023, Sotheby’s Paříž).
Za pět desítek let profesního života vytvořil François-Xavier Lalanne stovky menších či větších realizací v omezených produktových sériích, jež si kupující pořizovali nejčastěji v prodejních galeriích nebo přímo u francouzských či amerických obchodníků s uměním.
První fanouškovskou vlnu zažehla dnes proslulá aukce sbírky Yvese Saint Laurenta a Pierra Bergého v únoru 2009. Pozůstalostní dražbu společné kolekce připravoval návrhářův přítel a dlouholetý partner Pierre Bergé ještě za designérova života, samotného konání se však Lalanne již nedožil. Odešel začátkem prosince 2008.
U pařížských Christie's se tehdy zakládala cenotvorba Lalannových prací pro následující období. Barová položka YSL za více než 2,7 milionu eur způsobila prvotřídní senzaci a několik let se pyšnila rekordním titulem. Aukční svět se však v případě sběratelské poptávky po autorových dílech roztočil rychlostí světla a futuristické zakázce z roku 1965 momentálně patří až osmadvacáté místo v dražebních tabulkách.
Rostoucí povědomí o obou „Lalannovcích“ podpořila také pozůstalostní aukce krátce po smrti paní Claude (Sotheby’s Paříž, 2019, 96 milionů dolarů) a další tři kola rozprodeje rodinného odkazu v roce 2021 a 2022 (sbírka umělcovy dcery Collection Dorothée Lalanne I a II, Sotheby’s Paříž, 139 milionů dolarů). Třetí pokračování, loni v říjnu, se již přeneslo do Spojených států (Collection Dorothée Lalanne III, Christie's New York), kde utržilo bezmála 60 milionů dolarů. Oslovení amerických kupujících přímo „u nich doma“ bylo jistě dobrým obchodním tahem, vždyť většina všech globálních transakcí v roce 2024 proběhla v zámoří (69 Francie vs 81 USA).
Díky mnohapoložkovým nabídkám připadl Françoisi-Xavierovi Lalannovi opakovaně titul nejprodávanějšího domácího umělce ve Francii a globální výsledky z něj v loňské sezóně udělaly druhého nejúspěšnějšího francouzského mistra vůbec, hned po Claudu Monetovi. Takto vysoko jej vynesl světový obrat v hodnotě bezmála 105 milionů dolarů. V absolutním srovnání se designér a sochař těšil v roce 2024 z desátého místa mezi nejžádanějšími umělci napříč všemi kategoriemi.
Dnes ikonický mobiliářový kus nezapře inspiraci surrealistickou imaginací z umělcových začátků. Autorovo oblíbené zvíře se rozložením metamorfuje na psací stůl, odtud také jazykový novotvar Rhinocrétaire – tedy složenina rhinocéros (nosorožec) a secrétaire (sekretář). Impozantní hmotu v téměř životní velikosti (necelé tři metry do délky) představil tehdy sedmatřicetiletý designér na výstavě Zoophites, v roce 1964, kde se prezentovala díla obou manželů. Nepřehlédnutelný originál v luxusním provedení mu zajistil zájem dobových galeristů i budoucích klientů a téměř šedesát let od vzniku si získal srdce i peněženku aktuálního majitele. Na sólo aukci před rokem a půl za něj kupující vydal přes 18,3 milionu eur, více než trojnásobek katalogového odhadu.
Ke zvířecím motivům se výtvarník vracel opakovaně, experimentoval s formáty, materiály i technikou. Vedle exotické menažerie měl rád i běžnější druhy fauny, jimž svou stylizací v podstatě vzdával hold. K nosorožčímu stolu se vyjádřil ještě jednou, ve svých šestasedmdesáti letech. Navrhl osmikusovou sérii, z níž exemplář číslo sedm stál před třemi lety v Paříži 5,5 milionu eur. Tentokrát se dražil Grand Rhinocrétaire II s číslem 1 v aktuální lalannovské baště, v New Yorku. Položka od chicagského sběratele se z předaukčního odhadu mezi třemi až pěti miliony vypracovala přes 13,5 milionu dolarů, po započtení provize na bezmála 16,5 milionu dolarů. Před několika týdny se tak odehrál momentálně nejdražší obchod roku 2025.
Také autorova top trojka nese relativně nedávné datum úspěšné licitace, listopad loňského roku. Tehdy se dražila pozůstalost významné americké podnikatelky a kulturní mecenášky Sydell Miller z její opulentní rezidence La Rêverie v Palm Beach. Interiérové vybavení a výzdoba naplnily celou aukční nabídku u Sotheby's. Nejtrendovější design zámořské high society mezi nimi samozřejmě nemohl chybět. Dekorativní stolek se stádem slonů ve stromoví zahajoval na nižších milionech dolarů, zakončil na více než jedenácti. Před několika měsíci tato čísla značila druhý nejdražší prodej v historii a teprve druhou částku nad 10 milionů dolarů.
Přestože je současným primárním trhem zámoří, zajímavé obchody se dějí i v autorově domovské Paříži. Do květnové čistě designérské aukce u Sotheby's vstupoval originální Bar aux Autruches (Pštrosí barový pult) z pozice jasné jedničky. Katalogový odhad mezi třemi až čtyřmi miliony eur zůstal jen na papíře, neboť kladívko přikleplo finálních více než 11,1 milionu eur. Dnes existuje jen šest kusů tohoto nábytkového kusu ze sèvreského porcelánu, dva exempláře jsou v muzejních sbírkách a čtyři v soukromých rukách. Před dvěma měsíci prodaný mobiliář patřil přímo manželům Lalannovým, kteří jej uchovávali ve svém venkovském sídle v Ury.
Nejstarší záznam v celé umělcově aukční top dvanáctce nese bronzový Léopard I (Levhart), a to listopad 2021. Před necelými čtyřmi lety byl Lalanne již etablovanou aukční stálicí s cenami kolem stovek tisíc eur, takže pořadatelský odhad kolem 500 tisíc eur za velkou šelmu měl své opodstatnění. První kolo dědického rozprodeje v režii dcery Lalannových, čítající jednaosmdesát položek, se roztočilo na plné obrátky a vzduchem začaly létat mnohem vyšší sumy. Cena skulptury se navýšila téměř o řád, na konečných více než 8,3 milionu eur. Kladívek s milionovou hodnotou (v dolarech, eurech či méně často v librách) bylo přiklepnuto již více než sto padesát.
Třebaže spolu manželské duo sdílelo umělecký ateliér přes padesát let, věnoval se každý především své vlastní osobité tvorbě. Claude Lalanne si z přírodní inspirace vybírala spíše vegetabilní motivy, jejími oblíbenými viktuáliemi byly například jablka nebo zelné hlávky, často v nějaké surreálné interakci s okolím. Za takových okolností prý vznikl jeden z nejznámějších objektů, Choupatte (z francouzského le chou – zelí). Autorka si nechala odlít naturalisticky vypracovanou brukev do bronzu a až poté k ní zkusmo přidala dvě ptačí nožky. Prvek náhody přetvořil experiment v umělecké dílo. Před několika lety nabízený artefakt Très grand choupatte si u výtvarnice objednala sběratelka a filantropka Pauline Karpidas, britsko-řecká podporovatelka poválečných surrealistických směrů, a umístila jej na schodištní podestu své středomořské vily. Tato provenience spolu s unikátností jediného kusu odlitku jistě přispěla k vysokému cenovému nárůstu, z odhadovaného milionu eur na více než čtyřnásobek.
Bohemika na světových aukcích v prvním pololetí 2025
Díky dvěma abstraktním plátnům Františka Kupky byla celková částka utracená v prvním pololetí za díla českých umělců na zahraničních aukcích kolem 350 milionů korun. Seznam autorů, za jejichž díla sběratelé a investoři platí nejvyšší ceny, je podobný...
28. července 2025Christie’s Londýn 1. 7. 2025, Sotheby’s Londýn 2. 7. 2025
První prázdninové dny v Londýně patří tradičně milovníkům starých mistrů. U aukčních domů Christie’s a Sotheby’s se potkali se zajímavou nabídkou ze střední a mírně vyšší cenové kategorie. Výjimkou byla velkoformátová benátská veduta od Canaletta, kt...
21. července 2025Summer Exhibition 2025, London
Již 257. ročník letní výstavy v londýnské královské akademii pokračuje v tradici objevování nového i v prezentaci tvorby klasiků. Jeho letošním zastřešujícím námětem jsou Dialogy. Jako vždy aktuální, byť široké téma, které záměrně promlouvá jak k um...
14. července 202528. července 2025
21. července 2025
14. července 2025
6. srpna 2025
30. července 2025
28. července 2025
23. července 2025