Chci nechat dětem něco smysluplného

Rozhovor se sběratelem Igorem Faitem

Fait Gallery se veřejnosti otevřela v únoru roku 2012 z podnětu brněnského podnikatele a investora Igora Faita. Galerie představuje jak začínající, tak etablované umělce z Česka i ze zahraničí. Ve správě má i Faitovu, původně soukromou, sbírku. Fait Gallery od počátku vede jako ředitelka a šéfkurátorka Denisa Kujelová.

Igor Fait a Denisa Kujelová

Co vás přivedlo ke sbírání umění?
Igor Fait: Umění je již dlouho nedílnou součástí mého života. Není jen zajímavou investiční alternativou, ale především vytváří trvalou hodnotu, kterou je třeba systematicky podporovat a vědomě rozvíjet. Sbírání umění tak bylo nejen přirozeným vyústěním mého dlouhodobého zájmu o umění a kulturu obecně, ale spojilo se také s mým cílem zanechat mým dětem něco trvalého a smysluplného. 
 
Jaký má nyní sbírka koncept a jde stále o soukromou kolekci, nebo je již zcela součástí galerie, a je tedy kurátorována?
Denisa Kujelová: Sbírka je profilována na české a slovenské umění 20. a 21. století s občasnými přesahy do umění zahraničního a obsahuje tak široké spektrum děl, nejen co se týče médií, ale i výtvarných přístupů. Od počátku je koncipována jako soukromá kolekce, která je pevnou součástí galerie. Tímto způsobem je i kurátorována, a tak se v ní odráží fokus nejen můj, ale samozřejmě i jejího majitele. 
 
Považujete některé dílo ve sbírce za důležitější než ostatní?
IF: K některým autorům a dílům mám přirozeně silnější osobní vztah. Mé sběratelské počátky jsou spojeny zejména s Antonínem Procházkou, jehož tvorba je mi stále velmi blízká. Avšak od té doby se můj vkus přirozeně vyvíjel a cizeloval a k mým oblíbeným dílům patří nyní práce mnoha dalších autorů, například Milana Grygara, Karla Malicha, Kateřiny Vincourové, Adrieny Šimotové, Tomáše Bárty nebo Jana Merty
 
Z výstavy Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského Práce na budoucnosti (2019)
 
Je pro vás zásadní osobní přátelství s umělci?
DK: Osobní přátelství s umělci jsou pro nás oba důležité. Jednotlivá přátelství se však neodrážejí na koncepci sbírky, nebo na podobě výstavního programu. Obě tyto roviny jsou vytvářeny a profilovány s důrazem na kvalitu, a nejsou tak ovlivňovány sympatiemi nebo přátelskými vztahy. 
 
Co bylo podnětem k založení vlastní galerie? 
IF: Krátce poté, co jsem začal se sběratelstvím, jsem si uvědomil, že sbírka bude potřebovat koncept, jasné směrování a institucionální zastřešení, aby byla dále odborně vedena a rozvíjena. Rovněž se mi líbila představa vybudování instituce, která nebude jen rozšiřovat sbírku a pečovat o ni, ale bude se také věnovat výstavní činnosti spojené s edukačními a volnočasovými aktivitami. 
 
Nabízíte návštěvníkům i jiný program než jen výstavy? 
DK: Již od jejího vzniku je snahou Fait Gallery stát se přístupnou platformou pro setkávání veřejnosti se světem současného umění a pro plnohodnotně strávený čas. Tomu je uzpůsoben nejen výstavní, ale také doprovodný program jako přednášky, autorská čtení, divadlo, komentované prohlídky, jóga a zejména edukační a výtvarné workshopy našeho lektorského oddělení LES. Galerie navíc disponuje kavárnou, bookshopem a dětským koutkem. Kromě výstavních, sbírkotvorných a edukačních aktivit se galerie věnuje rovněž poradenství a publikační činnosti.
 
Z výstavy ČS Koncept 70. let (2017)
 
Podle jakého klíče vybíráte vystavované umělce?
DK: Obecně se výstavní projekty snažím volit tak, aby mezi sebou i přes rozdílnost médií a přístupů interagovaly a přinášely nové roviny percepce a uvažování. Většina výstavních bloků tak zahrnuje tři paralelní výstavní projekty, které pokrývají široké spektrum výtvarného umění – od etablovaných autorů českého a slovenského výtvarného umění a výrazných umělců střední generace až po současné umění generace nejmladší. Často také prezentujeme autorky a autory starší generace, jejichž tvůrčí činnost není stále dostatečně reflektovaná. Při velkých projektech je pak výstavám věnován celý prostor, tak jako to bylo například u výstavy ČS KONCEPT 70. LET nebo u projektu REGISTRACE STANA FILKA.
 
Jak ovlivnila pandemie covidu chod galerie a její program? 
DK: Pandemie přinesla stejně jako ostatním institucím spoustu negativních aspektů, nicméně nás naučila reagovat flexibilněji na změny a poskytla nám také čas na revizi cílů a směrování. Obecně samozřejmě znamenala absenci návštěvníků, omezení kontaktů s kolegy, dopředu nepredikovatelné změny výstavních termínů a rušení jednotlivých akcí doprovodného programu, ale také nabídla nové cesty, jak se s veřejností propojit a zprostředkovat jí umění jinými způsoby.
 
Na co byste momentálně návštěvníky do galerie pozval? 
IF: Ve Fait Gallery právě chystáme nové výstavy, jejichž zahájení proběhne 19. října. Takže určitě zvu jak na samotnou vernisáž, tak na výstavy Milana Maura, Veroniky Vlkové a Jiřího Staňka, které potrvají až do půlky ledna. Z nedávno vydaných publikací doporučuji knihy Karel Malich & utopické projekty a První kniha emblémů Lenky Vítkové. Jsem rád, že jsou naše knížky výjimečné nejen po obsahové, ale i vizuální stránce, důkazem čehož je i druhé místo v soutěži Nejkrásnější česká kniha roku 2021, které získal ČS KONCEPT 70. LET.
 
Výstava ECHO / Výběr ze sbírky Fait Gallery (2019)
 
Letos uplynulo přesně deset let od otevření Fait Gallery. Jaké jsou plány Fait Gallery do budoucna?
IF: Do budoucna plánujeme nadále pokračovat v kvalitní úrovni výstavního programu i publikační, sbírkotvorné a edukační činnosti. Především však chceme nacházet další cesty k propojování umělců, kurátorů, teoretiků, sběratelů a veřejnosti a podporovat důvěru a pozitivní vztah k umění.
 
Věnujete s i jiným aktivitám v oblasti umění?
IF: Kromě sběratelství a Fait Gallery se zajímám i o funkcionalistickou architekturu, takže se snažím alespoň částečně různými způsoby přispět k záchraně tohoto meziválečného kulturního dědictví v Brně. 
 

Související články

Na trh jdou díla z pozůstalostí po Bohumilu Kafkovi nebo Otovi Janečkovi

Na trh jdou díla z pozůstalostí po Bohumilu Kafkovi nebo Otovi Janečkovi

Arthouse Hejtmánek 3. 12. 2025

Na první prosincovou středu v pražské Bubenči připravila společnost Arthouse Hejtmánek přehlídku děl od starých mistrů po umělce a umělkyně 21. století. Nad milion korun míří například žánrový obraz od Gustava Courbeta. Početnější soubory z ateliérov...

28. listopadu 2025
Hvězda z Harryho Pottera: Chtěla jsem být ilustrátorka

Hvězda z Harryho Pottera: Chtěla jsem být ilustrátorka

Rozhovor s umělkyní Jessie Cave

Jessie Cave proslavila role Levandule Brownové ve filmové sérii o Harrym Potterovi. Kromě toho je ale také autorkou knihy Západ slunce (Sunset) a sbírky kreseb Love Sick. Původně studovala malbu a chtěla být ilustrátorkou.

17. října 2025
Ve sbírkách jsme objevili řadu kvalitních malířek

Ve sbírkách jsme objevili řadu kvalitních malířek

Rozhovor s kurátorkou Národní galerie v Praze Olgou Kotkovou

Valdštejnská jízdárna v Praze právě hostí výstavu s názvem Ženy, mistryně, umělkyně 1300–1900. V takhle koncentrované formě se téma malířek, kreslířek a grafiček u nás ještě nepředstavilo. Díky fondům Národní galerie a zajímavým zápůjčkám vznikl proj...

16. září 2025
Zobrazit všechny

Další články


<