Začínáme na Žižkově...

Pod pokličku galerií současného umění I

Letní měsíce se pro soukromé galerie, zaměřující se na prodej současného umění, nesou ve volnějším tempu. Především srpen platí jako jediný měsíc v roce, kdy mají ve většině případů i zavřeno. To však neznamená, že nepracují a nepřipravují podzimní program výstav a veletrhů.

Pohled na VIENNAFAIR 2012 / Photo © VIENNAFAIR / Alexander Muraschkin

 

Dá se říci, že zářím začíná nová sezóna. Nejen kvůli novým výstavám, ale především postupně zahajují veletrhy, které znamenají rychlou fluktuaci zainteresovaných galeristů, umělců, sběratelů, kurátorů, novinářů nejen po Evropě. Mezi ty nejzajímavější a také nejdůležitější momenty patří Frieze v Londýně a Fiac v Paříži, kolem kterých se koná celá řada menších a spíše regionálních veletrhů v Berlíně, Vídni, nebo Turíně. Na oba prvně jmenované veletrhy byla přijata galerie hunt kastner artworks (rozhovor s majitelkami zde), což ji nejen díky tomuto úspěchu řadí mezi nejúspěšnější české galerie, jenž si získala uznání na mezinárodním poli.

Proto mě víc než těší, že podzimní program našich galerií začne společně. Hunt kastner totiž udělala zásadní rozhodnutí a po několika letech na Letné se stěhuje do Bořivojovy ulice na Žižkově. Vzhledem k dalším kulturním subjektům a nově vznikajícím projektům, a i třeba právě probíhajícímu Prague Biennale na nákladovém nádraží, bychom rádi z pražského Žižkova vyprofilovali novou uměleckou čvrť. První zářijový pátek tedy pořádáme společnou vernisáž, kdy hunt kastner vystaví práce egypského umělce Basima Magdy a Drdova Gallery prezentuje hudební skladbu Václava Stratila.

Veletrh Frieze London 2012 / Photo by Graham Carlow / Frieze

 

V druhé polovině měsíce se koná první ročník tzv. Trati galerií v Karlíně pod Negrelliho viaduktem resp. železničními oblouky v ulici Prvního pluku. Jedná se o třídenní festival současného umění, který svými instalacemi zaštiťuje desítka výstavních institucí různého zaměření nejen tedy komerčních, jak by se podle názvu mohlo zdát, ale půjde například o Meetfactory, galerii Fotograf, Futuru, nebo Tranzitdisplay. Každý ze subjektů oslovil mladé umělce, aby pod jednotlivými oblouky vytvořili site-specific či jiné instalace, které budou doplněny o paralelní program. Jedná se o první pokus, jak využít mostní oblouky pro kulturní a umělecké akce, které lze najít v Berlíně nebo Vídni.

Když se obloukem dostáváme opět k Vídni, ráda bych zmínila ještě dvě události, kterých se galerie účastní. Vystavuje na místním veletrhu současného umění Vienna Fair, který se po loňské změně majitele i uměleckého vedení výrazněji profiluje směrem ze střední a jihovýchodní Evropy k umění zemí Blízkého východu a Ruska. České umění zde budou zastupovat ještě další pražské galerie Polansky gallery a Svit, která svou prezentaci spojí s polskou galerií Raster.

Expozice Houser & Wirth / Frieze Masters 2012 / Photo by Lyndon Douglas / Frieze

 

Druhou událostí, která začíná paralelně s veletrhem, je tzv. curated by_vienna, na které se podílí 20 komerčních galerií, jenž si zvou mezinárodní kurátory, kteří pro ně na zadané téma připraví výstavu. Já jsem byla oslovena galerií Hilger Next, abych pro ni letošní téma Why painting now? zpracovala. Vedle rakouských umělců se zde tak představí čeští malíři Vladimír Skrepl a Daniel Vlček. To by pravděpodobně neznělo až tak zajímavě, pokud si neuvědomíme, že pořadatelem je departure, kreativní agentura města Vídeň, která z velké části přispívá galeriím na produkci, je hlavním koordinátorem celého projektu a vydává také katalog. Cílem je totiž nejen výraznější propojení mezi domácími galeriemi a mezinárodními umělci, kurátory a jejich publikem, ale především podpoření ekonomického profitu galerií a současně posílení statutu rakouské metropole ve rámci infrastruktury kreativních průmyslů.

...a to je moment, kdy mě vždy napadá, proč naše kulturní politika nejen že nenaplňuje, ale vlastně ani nevytváří, mechanismy podpory. České galerie si zaslouží uznání za svoji činnost, neboť za nimi nestojí galerijní odbory, nebo podobné státní agentury, či systémy dotací při účasti na veletrhu. Je nás neporovnatelně méně, ale pro propagaci současného českého umění momentálně dělame víc než Národní galerie a od září opět otvíráme...

Místo konání letošního Prague Biennale / Nákladové nádraží Žizkov / 6. června - 15. srpna 2013

Související články

Pětimetrová vzpomínka na Bedřicha Dlouhého

Pětimetrová vzpomínka na Bedřicha Dlouhého

1. Art Consulting 15. 6. 2025

Není to ani dva týdny, co ve věku 92 let odešel Bedřich Dlouhý, zásadní postava domácího poválečného umění, jeden ze zakladatelů recesistické skupiny Šmidrové ve druhé polovině 50. let. Výrazně přispěl, mimo jiné, k technikám, jako je asambláž a kolá...

12. června 2025
Fillův muž s dýmkou vzhlíží k dvaceti milionům

Fillův muž s dýmkou vzhlíží k dvaceti milionům

European Arts 24. 5. 2025

Aukční síň European Arts změnila své sídlo, přesunula se ze Senovážného náměstí do Vodičkovy ulice. První letošní sálovou aukci uspořádá rovněž na novém místě, v Mramorovém sále paláce Lucerna a o měsíc později než obvykle. V sobotu 24. května na ní...

22. května 2025
Pan Enterprise a další Medkovi hosté na prodej ve Vídni

Pan Enterprise a další Medkovi hosté na prodej ve Vídni

Dorotehum Vídeň 21. a 22. 5. 2025

Zatímco loni se v aukcích objevily jen tři obrazy Mikuláše Medka, jeden v Česku a dva na aukcích ve Vídni a v Miláně, letošek bude na autorova díla výrazně bohatší. Dvě informelní plátna již prošla aukcemi Galerie Pictura a 1. Art Consulting, třetí b...

20. května 2025
Zobrazit všechny

Další články

Další články autora

Češi na zahraničních veletrzích

Češi na zahraničních veletrzích

18. prosince 2013

Na co myslí... Lucie Drdová

Na co myslí... Lucie Drdová

21. března 2013

Rok od roku je to lepší

Rok od roku je to lepší

15. února 2011


<