Lhoták, Miler nebo Šaloun v předvánočním výběru
11. prosince 2025
Text Machková Magda | Foto ČTK, Villa Pellé, Galerie Kodl, Aukční síň Vltavín | Datum 10.12.2025
Minulý týden odešla významná osobnost české výtvarné scény. V požehnaném věku zesnul úspěšný malíř a oceňovaný mistr filmového kostýmu Theodor Pištěk. Za poslední dekádu byl představen řadou velkorysých výstavních projektů, které ukázaly jeho svébytně realistickou i abstraktní polohu. Sběratelsky nejvyhledávanějšími jsou umělcova větší plátna za vyšší miliony korun, nicméně přelomová díla se na aukcích prodala až za desítky milionů. Na trhu jsou dostupné také Pištěkovy kresby, objekty nebo memorabilia.
Theodor Pištěk (25. 10. 1932 - 3. 12. 2025), významý český malíř a kostýmní výtvarník. Výstava Dva světy (Villa Pellé, 2022/23). Zdroj: ČTKVýtvarník Theodor Pištěk (1932–2025) svůj životní, profesní i umělecký příběh přiblížil již nesčetněkrát v mnoha rozhovorech, výstavních publikacích nebo katalozích (například v roce 2016 nebo 2022). V roli upřímného a zkušeného vypravěče vzpomínal na dětství ve slavné herecké rodině, tvořené prvorepublikovou hvězdou Theodorem Pištěk a filmovou kráskou Marií (Máňou) Pištěkovou, rozenou Ženíškovou, vnučkou malíře Františka Ženíška.
Po několika ročnících na nižším gymnáziu přešel na Vyšší školu uměleckého průmyslu, po níž následovalo studium v malířském ateliéru známého figuralisty Vratislava Nechleby na Akademii výtvarných umění (1952-58). Jak sám Pištěk zmínil v jednom z rozhovorů, jako začínající výtvarník se snažil prosadit všelijak, například navrhoval pro dobový Čedok nálepky na cestovní kufry.
Osudovým momentem se stalo seznámení s režisérem Františkem Vláčilem v roce 1959, jenž malíři nabídl spolupráci na kostýmech k filmu Holubice. Theodor Pištěk se netajil nulovými zkušenostmi z toho specifického a náročného oboru, jedinou vazbu na Barrandov doposud představovala jeho novomanželka, asistentka režie Věra Filipová. Díky umělcovu nasazení a zápalu pro autenticitu se záhy dostavil obrovský úspěch a práce na filmových kostýmech jej provázela dalších více než čtyřicet let. Nepřehlédnutelným módně-politickým počinem se stala také nová podoba uniforem Hradní stráže, s níž prezidentský úřad v čele s Václavem Havlem vstoupil do svobodné éry.
Blahopřejná koláž vedení Hradní stráže k Pištěkovým devadesátinám (25. 10. 2022) Zdroj: Hradní strážFilmařské zakázky umně kloubil s volnou tvorbou. Malbě se věnoval od počátku šedesátých let do doby velmi nedávné. Stylově se profiloval jako realista s přívlastkem. Teoretici Pištěka zařazovali do hyperrealistického nebo fotorealistického proudu, výtvarník sám ve svých obrazech hledal atmosféru, tajemno, vícevrstevnatost až symboliku, blízkou novému romantismu. Obdobné hodnoty nesly i jeho pozdní, ryze abstraktní realizace z konce desátých let, vtělené například do série Rozmluvy s Hawkingem (2017–21). Formou superhladké malby s mnoha (pop)kulturními apropriacemi, často zaměřenými na interakci člověka a stroje, vytvořil svou charakteristickou uměleckou polohu.
Poslední tři dekády pracoval ve svém domě v Mukařově u Prahy a osobně, či v zastoupení svého syna, malíře Jana Pištěka, zahájil monografické reprezentativní výstavy v Národní galerii (2012), v Galerii Klenová (2018), brněnském Domě umění (2019/20), v Galerii Zdeňka Sklenáře (2021/22), na Hluboké v Alšově jihočeské galerii (2022) nebo nedávno ve Ville Pellé (2022/23). Zemřel minulou středu ve věku třiadevadesáti let.
Theodor Pištěk a Jan Pištěk, otec a syn, na výstavě Dva světy v Galerii Villa Pellé (2022). Zdroj: Villa PelléAukční nabídka bezpochyby nepokrývá sběratelskou poptávku po Pištěkových obrazech. Neskrývaný hlad po jakémkoli větším plátně dobře ilustruje setrvalá ochota kupujících přihazovat, a to vysoko. Dvaadvacet maleb, které figurují v databázích, se prodalo úspěšně, jediný nevydražený záznam náleží geometrické abstrakci Bez názvu ze 70. let (Dorotheum 2012). Souhrnná aukční matematika aktuálně ukazuje jeden prodej nad dvacet milionů, jeden nad deset milionů, tři nad pět milionů a třináct nad jeden milion korun. Theodoru Pištěkovi opakovaně patřil titul nejdražšího žijícího umělce v České republice.
V momentální top pětce najdeme jen jeden obraz z reprezentativního dražebního přehledu, který přinesl Artplus v létě 2022. Jedničkou je již pět let vzpomínka na meziválečného rychlostního jezdce Adieu, Guy Moll, další čtyři příčky obsadily výsledky z uplynulých třech sezón. Ještě raritnější než závěsné obrazy jsou Pištěkovy trojrozměrné realizace, k mání byly prozatím pouze tři. Motorová Červená hlava dosáhla na dva miliony korun. Cenově dostupnějším segmentem jsou kresebné nebo serigrafické položky, za nižší desítky až stovky tisíc korun.
Theodor Pištěk: Adieu, Guy Moll, 1992-2017,olej na plátně, 115 x 150 cm,Galerie Kodl 29. 11. 2020konečná cena: 25 440 000 Kč
Téměř přesně před pěti lety se od půldruhého metru dlouhého plátna Adieu, Guy Moll očekával hvězdný výsledek, vyčíslený v katalogu na 24 až 30 milionů. Do té doby se totiž z aukčního rekordu těšilo velkoformátové plátno Stavba č. 2 za téměř 3,7 milionu korun (1. Art Consulting, 2019), mimochodem druhá Pištěkova položka tentýž večer. Z enfasu zpodobená červená Alfa však mířila na listopadové aukci Galerie Kodl mnohem výše, podle vyvolávací ceny minimálně k 18 milionům. Naleštěnou karoserii ozdobila ve finále ještě nablýskanější konečná částka bohatě přes 25 milionů korun. Pištěkova niterná pocta legendárnímu francouzskému automobilovému závodníkovi Guy Mollovi (1910-1934) se tak stala na dlouho nepřekonatelnou jedničkou současného umění na trhu a sám autor si připsal titul nejdražšího žijícího malíře v české aukční historii. Nový majitel se svou akvizicí pochlubil například na velké výstavě Senzační realismus v Alšově jihočeské galerii v roce 2022.
Theodor Pištěk: Zátiší s lampami, 1981,olej na plátně, 136 x 117 cm,Galerie Kodl 27. 11. 2022konečná cena: 13 920 000 Kč
Pištěkovo hyperrealistické směřování se formovalo od 70. do poloviny 80. let a překrývalo se s obdobnými tendencemi světového malířství. Autor sám však chtěl za okouzlující vizuální iluzi skrýt ještě mnohem víc, tušený příběh, imaginativní hru, třetí rozměr. Na Zátiší s lampami se předvedl také jako mistr barevné plochy, když z černého pozadí odpíchl galerii designových svítidel. Větší plátno šlo do podzimní aukce Galerie Kodl před třemi lety s druhou nejambicióznější vyvolávací částkou šest milionů korun (po rekordním Sbohem). Publikum se pro obraz z roku 1981 nadchlo až do výše bezmála dvou a půl násobku. Vítězi licitace bylo Zátiší přiklepnuto za necelých 14 milionů korun, těsně pod hranicí předaukčního odhadu. Pro autorův žebříček to znamenalo již druhý úspěch nad deset milionů.
Theodor Pištěk: Variace č. 1, 1995,olej na plátně, 200 x 249 cm,Galerie Kodl 26. 5. 2024konečná cena: 9 600 000 Kč
Monumentální plátno s názvem Variace č. 1 tak mělo loni na jaře nač navazovat. Od Pištěkova díla takového formátu, s bohatou výstavní historií (prezentováno v Národní galerii, v Brně, ve Ville Pellé) a proveniencí přímo z autorova ateliéru se nemohlo čekat nic menšího než vyšší miliony, jak dokládal katalogový odhad mezi sedmi až patnácti miliony korun. K potenciálním zájemcům a zájemkyním mohla promlouvat i malířova pozdnější ikonografie, odklánějící se od figury či předmětnosti k prostorové abstrakci. Téměř třímetrový olej stál na počátku sedmidílného cyklu z let 1995 až 1997 a zosobňoval Pištěkovy myšlenkové i výtvarné experimenty s geometrií, tvarem či prázdnotou. Startovních více než sedm milionů bylo na tradiční květnové aukci na Žofíně navýšeno o další dva miliony, na konečných 9,6 milionu korun.
Theodor Pištěk: Rozmluva s Hawkingem B2, 2019,pastel a lak na MDF desce, 190 x 142,5 cm,Galerie Kodl 28. 5. 2023konečná cena: 6 240 000 Kč
K loňskému téměř desetimilionovému úspěchu Variace jistě také přispěl přesně o rok starší dražební výsledek jiné Pištěkovy fantazie, velké desky Rozmluva s Hawkingem B2. O čtvrt století mladší dílo vycházelo z myšlenkových předobrazů poloviny 90. let, tentokrát však neslo konkrétnější poselství, rámované teoriemi britského fyzika, pedagoga a spisovatele Stephena Hawkinga (1942-2018). Na autentickém vyznání svému nejoblíbenějšímu kosmologovi pracoval Theodor Pištěk v letech 2017 až 2021, kdy mu bylo přes pětaosmdesát let. Výstava v Galerii Zdeněk Sklenář prezentovala krátce po dokončení celý soubor velkoformátových desek s podtitulem Vizuální dialog s legendárním vědcem. Do květnové aukce Galerie Kodl šla vesmírně probarvená deska za tehdejší vyšší průměr, 3 miliony korun, a s prodejním odhadem kolem dvojnásobku. Předpoklady pořadatelů se naplnily a u svého výhradního autora organizátoři zaznamenali výsledek přes 6,2 milionů korun.
Theodor Pištěk: Letní kino, 1978,olej na plátně na dřevotřísce, 30 x 150 cm,Galerie Kodl 26. 5. 2024konečná cena: 6 240 000 Kč
Zajímavým příspěvkem k poznání filmovo-malířské tvorby Theodora Pištěka byla ještě jedna položka z loňské květnové aukce Galerie Kodl. Výmluvný název Letní kino se vztahoval k panoramatickému oleji z konce 70. let, který dýchal novoromantickou atmosférou, naředěnou civilistní krajinou s továrními komíny, rozsvícenými paneláky a prověšenou kabeláží. Plátno s filmovou tématikou se o necelých deset let později stalo i oborovým objektem, neboť posloužilo jako leitmotiv k dnes legendární Přehlídce 40 let československého znárodněného filmu v pražském Domě U Hybernů. Aukční katalog připomněl, že Theodor Pištěk byl jednou z klíčových osobností populárního výstavního projektu. Autentický obraz, adjustovaný na desce, poskočil ze tří milionů na více než šest a momentálně mu patří pátá pozice v umělcově aktuálním dražebním srovnání.
Theodor Pištěk: Červená hlava, 2019,lakovaný kov, v. 62 cm,Galerie Kodl 29. 11. 2020 konečná cena: 2 040 000 Kč
Malíř a kostýmní výtvarník byl od mládí vášnivým automobilistou. S ještě čerstvým řidičským průkazem se vrhl do motosportu a řadu let aktivně závodil. Vášeň k volantu, a spolu s ním i ke dvěma kolům, byl oddaným cyklistou, údajně zdědil po svém dědečkovi, Juliu Ženíškovi, synu malíře Františka Ženíška, jenž byl horlivým propagátorem automobilového provozu v Rakousku-Uhersku. Mimo jiné i výhradním zástupcem amerického giganta Ford Motors Company. Vedle designových kapot se Theodor Pištěk zajímal také o vnitřní život strojů, kterým pak dokázal vdechnout osobitou estetiku. Fragment z dieselového osmiválce Červená hlava vytvořil jako novinku pro svou výstavu v Domě umění města Brna, v nabídce Galerie Kodl se objevila o rok později. Zaujala za vyvolávací dva miliony korun.
Theodor Pištěk: Děti Duny, 2001,akvarel na papíře, 33 x 25 cm,Galerie Kodl 27. 11. 2022konečná cena: 144 000 Kč
Těžiště autorovy spolupráce s domácím filmovým průmyslem spadalo do šedesátých až osmdesátých let, kdy se podílel na stovce dnes ikonických snímků. Na Barrandov, byť v zahraniční produkci, se vrátil ještě jednou na přelomu milénia, když navrhl kostýmní výpravu pro fantasy seriál Duna. Současní odborníci se shodují, že nejkvalitnější složkou na celé tehdejší adaptaci Herbertovy ságy byla právě Pištěkova invence. Archy s kresebnými návrhy se čas od času objevují na trhu za nižší desítky tisíc korun, atraktivnější náměty nicméně dokáží vyšplhat i přes sto tisíc. Spíše ojedinělý příklad z pokračování minisérie Děti Duny se před třemi lety vydražil za 144 tisíc korun (Galerie Kodl).
Theodor Pištěk: Amadeus, 1983,kvaš na papíře na laminátu, 32,5 x 25 cm,Aukční síň Vltavín 3. 11. 2022konečná cena: 43 200 Kč
Největší dobovou i současnou slávu přineslo Theodoru Pištěkovi souznění s Milošem Formanem, tehdy již etablovaným americkým režisérem. Společným úsilím dovedli velkofilm Amadeus (1983) k osmi Oscarům, z nichž jedno ocenění přináleželo i kostýmům. Dobrodružné zážitky z filmového zákulisí a historky z natáčení vyprávěl malíř ještě mnoho let po udělení nejprestižnější kinematografické ceny. Unikátní kvaš Amadeus, s věnováním, byl k mání zatím dvakrát. V roce 2021 ještě nového majitele nenašel, o rok později dostal druhou šanci a kupující o něj zabojovali až do výše třiačtyřiceti tisíc korun.
Theodor Pištěk: Kostýmní návrh ke snímku Valmont, 1988,kvaš a látka na papíře, 33,5 x 25 cm,Galerie Kodl 28. 5. 2023konečná cena: 57 600 Kč
Nejuznávanější evropskou filmovou cenu, francouzského Césara, získal Theodor Pištěk za kostýmní výpravu Formanova snímku Valmont. Historická společenská tragédie, zasazená do atraktivních lokací, si žádala exkluzivní provedení, které měrou vrchovatou autor naplnil. Kvašové studie se vzorky vybraných látek bývají sběratelskou lahůdkou a obdivovatelé Pištěkovy tvorby za ně vydávají až vyšší desítky tisíc korun za položku.
Theodor Pištěk: Trompe-l'oeil mit ausgerissenen Fotos vor Meereskulisse / Ze života, 1978,olej na plátně, 100 x 100 cm,Auktionshaus Dannenberg Berlin 3. 12. 2011konečná cena: 23 000 EUR (bez provize)
Orlys Art Auctions 24. 11. 2013vyvolávací cena: 1 560 000 Kč (nevydraženo)Galerie Kodl 29. 5. 2016konečná cena: 1 800 000 Kč
Jediným záznamem ve světových aukčních databázích je čtrnáct let starý prodej metrového plátna na sololitové podložce. V prosinci 2011 se objevil v nabídce menší berlínské společnosti Auktionshaus Dannenberg s popisným názvem Trompe-l 'œil s vytrženými fotografiemi na pozadí mořské scenérie. Atribuční údaj souhlasil se signaturou, datace upřesnila rok vzniku na 1978. Licitace začínala na nižších stovkách eur, katalogový odhad vyhlížel částku kolem 500 eur. Kladívkových třiadvacet tisíc eur muselo překvapit i samotné předkladatele položky, vždyť šlo o 46násobný nárůst, na orientačních téměř 580 tisíc korun (plus provize). Další osudy obrazu naznačily, že nový majitel patrně pocházel z českého prostředí. Olej na plátně, již bez sololitového podkladu a s titulem Ze života, totiž do své nabídky zařadila společnost Orly Art Auctions jen dvě sezóny poté, konkrétně v listopadu 2013. Pražští dražebníci nasadili vyvolávací cenu o nějakých 250 procent výše, přes milion a půl bez provize. Před dvanácti lety zůstal Pištěkův špičkový klam oka (trompe-l 'œil) z vrcholného období oslyšen. O tři roky později, v květnu 2016, se položce Ze života dostalo druhé šance a tentokrát se zájemce našel. U Galerie Kodl utratil 1,8 milionu korun.
Theodor Pištěk: Soubor školních prací, 40. léta,rukopisné dokumenty, 30 x 22 cm, Arthouse Hejtmánek 14. 10. 2022konečná cena: 19 840 Kč
Trhem prošla i jedna raritní archiválie z kategorie memorabilií, tedy sbírkových předmětů spojených s určitou osobností, hudební skupinou, kulturním fenoménem a podobně. U „suvenýrů“ toho typu si nadšenci nejvíce cení autenticity položky, výjimečnosti či tehdy všední, z dnešního pohledu časem vyprofilované hodnoty. V případě Theodora Pištěka se jednalo o sešitový soubor školních prací, patrně portfolia k přijímacímu řízení na odbornou Vyšší školu uměleckého průmyslu, jak vyplývá z etikety na deskách. Uvedený věk 15 let a výběr Graficko-kreslířského oddělení by odpovídal časovému oknu, kdy v tomto zařízení budoucí malíř a kostýmní výtvarník studoval (1948-1952). Před třemi lety se toto album objevilo u aukční síně Arthouse Hejtmánek a z necelých pěti tisíc korun poskočilo až na čtyřnásobek.
První prosincovou sobotu se konala tradiční sváteční aukce výtvarného umění, starožitností a numismatiky v brněnském Aukčním domě Zezula. Za půlmilionové částky se vydražily obraz Kamila Lhotáka nebo skleněná plastika dua Libenský a Brychtová. Nad st...
11. prosince 20251. Art Consulting, 7. 12. 2025
Obrazy z počátku 20. století i díla ze šedesátých let byla k mání v třetím díle rozprodeje části sbírky Vladimíra Železného. Na více než pět milionů korun se vyšplhala cena obrazu O žních u Potštejna od Václava Špály. Mezi 130 prodanými položkami ovš...
9. prosince 2025Arthouse Hejtmánek 3. 12. 2025
Středeční sálová aukce společnosti Arthouse Hejtmánek skončila s bilancí bezmála 33 milionu korun a 79 procenty vydražených položek. Ačkoli jde u této aukční síně ve srovnání s proběhlými sálovými aukcemi spíše o horší výsledek, prodávalo se často za...
5. prosince 202511. prosince 2025
5. prosince 2025
20. srpna 2025
23. ledna 2023
26. července 2022
18. prosince 2020