Právo a umění: Další kolo papírového pekla aneb jak vyvézt dílo z EU
2. května 2025
Text Šimek Michal | Foto Oblastní galerie Liberec | Datum 20.10.2016
Oblastní galerie Liberec připravila pro letošní podzim výstavu Julia Mařáka. Zdálo by se, že v případě tohoto klasika romanticko-realistické krajinomalby je těžké přijít s něčím novým. Požádali jsme proto kurátora výstavy, Michala Šimka, o komentář.
Mařákových výstav v minulosti neproběhlo málo. U příležitosti 100 let od umělcova úmrtí mu byla v roce 1999 věnována mimořádně rozsáhlá retrospektiva v Jízdárně Pražského hradu. V posledních deseti až patnácti letech byla v řadě soukromých i krajských galerií prezentována díla Mařáka i jeho žáků také proto, že se jedná o téma divácky i sběratelsky velice vděčné. Poslední přehlídkou byla loňská výstava v rámci Výtvarného Hlinecka či letošní výstavy Mařáka a jeho žáků v Chebu či Trutnově. Tento výrazný pedagog na AVU závěru 19. století se samozřejmě těší velké oblibě i na českých aukcích, stejně tak práce mnohých jeho žáků (více zde).
Pohled do instalace výstavy se souborem ilustrací z Österreichische Nationalbibliothek (1885 - 1886), uprostřed Víly u jezera, Městská galerie Litomyšl (kolem 1872). |
Ale ani množství výstav, které doposud bylo umělci věnováno, není zárukou toho, že o tomto malíři můžeme říct, že jeho dílo a život dobře známe. Spíše naopak. Jeho biografie i umělecký odkaz nabízejí stále mnoho prázdných míst, jež je nutno doplnit. A právě o to se na pozadí přehledu Mařákových vídeňských úspěchů snaží i liberecká výstava. Řadu těchto hluchých momentů můžeme napravit už nyní, některá možná v budoucnu, až se objeví nová, dosud neznámá Mařákova díla či archivní materiály. Některá nejspíše zůstanou prázdná.
Název výstavy Vídeňské úspěchy již předem naznačuje, jaké základní mantinely byly zvoleny pro výběr děl. Jednak je to časové rozpětí jeho pobytu ve Vídni, ohraničeném přelomem 50. a 60. let 19. století, jednak je to výběr prací, které lze v kontextu umělcovy tvorby vnímat jako důležité pokroky, které Mařákovi pomáhaly naplnit jeho představu o lepším uměleckém uplatnění. Protože to byla právě snaha o lepší uplatnění v kulturně příznivějším prostředí císařské metropole, která na konci 50. let přivedla Mařáka z Prahy do Vídně.
Zprava: Po vichřici (R2G Art Foundation) a Západ slunce (soukromá sbírka), oba z roku 1877. |
|
Vlevo Tanec vážek (soukromá sbírka), vpravo Z cyklu Čtvero ročních dob (Albertina), oba z roku 1885. |
|
Julius Mařák: Vídeňské úspěchy
pořadatel: Oblastní galerie Liberec – Lázně,
termín: 6. říjen 2016 – 8. leden 2017
Otevřeno denně kromě pondělí 10-17, ve čtvrtek 10-19
www.juliusmarak.cz
Právní průvodce pro sběratele umění
Šíření věhlasu českého umění a kultury mimo hranice EU je činností pro otrlé a připomíná vyřizování stavby jaderné elektrárny v chráněné krajinné oblast aneb jak díla Alfonse Muchy málem neodjely do Soulu.
2. května 2025Veletrh Antique 24.–27. 4. 2025
Ve čtvrtek 24. dubna se dveře Novoměstské radnice opět otevřou zájemcům o starožitnosti a obecně o umělecké řemeslo. Kromě expozic renomovaných prodejců bude možné již tradičně navštívit i bohatý doprovodný program včetně nedělní bezplatné poradny. V...
23. dubna 2025Investiční fondy na trhu s uměním
České investiční fondy, které zhodnocují peníze klientů prostřednictvím uměleckých děl, mají za sebou perný rok. Proarte pročistilo své portfolio, Artefin ladil nastavení prodejních kanálů a nový fond Collectiv Art Fund loni nakoupil díla za téměř 10...
10. dubna 202523. dubna 2025
10. dubna 2025
7. června 2022
22. ledna 2021
21. prosince 2020
15. února 2012
15. února 2012
15. února 2011