Tulipánová horečka podle Brueghela a další skvosty

Dorotheum Vídeň

Jakkoli společnost Dorotheum na konci března kvůli koronavirové krizi oznámila posunutí tradičního Classic Weeku z konce dubna na červen, prezentovala již některé z položek, o něž budou moci zájemci usilovat v rámci aukce obrazů starých mistrů.

Jan Brueghel mladší: Alegorie tulipánové horečky,  olej na desce, 25,5 x 35,5 cm, Dorotheum Vídeň, červen 2020 odhadní cena: 250 000 – 350 000 €
Jan Brueghel mladší: Alegorie tulipánové horečky
olej na desce, 25,5 x 35,5 cm
Dorotheum Vídeň, červen 2020
odhadní cena: 250 000 – 350 000 €
 
Jednou z nich bude například drobný olej Jana Brueghela mladšího, který reaguje v satirické podobě na dobové společenské téma: tulipánovou krizi v Nizozemí. Tu ve 30. letech 17. století způsobila nebývalá poptávka po cibulích těchto rostlin, zejména nově vyšlechtěných druhů výrazných barev s bílými pruhy. Až o mnoho později se zjistilo, že tuto zvláštnost nezpůsobilo křížení rostlin ale jeden z rostlinných virů. Ten zároveň postupně oslaboval cibule, až byly napadené tulipány neschopny květu. 
 
Protože se původně tulipány koncem 16. století do Nizozemí dostaly z Turecka, byl počet vyšlechtěných rostlin omezený a jejich cibule se prodávaly v dražbách i na burzách za velmi vysoké, někdy až astronomické ceny: mohly stát i více než 5 tisíc guldenů. Amsterodamské muzeum tulipánů pro názornost uvádí, že 3 tisíce guldenů byl roční plat bohatého obchodníka, 1600 guldenů pak v roce 1642 Rembrandtův honorář za monumentální a zřejmě nejznámější umělcův obraz Noční hlídka
 
Jan Brueghel mladší: Satira na tulipánovou horečku, kolem 1640, Frans Hals Museum, Haarlem
Jan Brueghel mladší: Satira na tulipánovou horečku, 1640,
olej na desce, 31 x 49 cm,
© Frans Hals Museum, Haarlem
 
Tulipány se staly symbolem luxusu a ukazatelem sociálního statutu. Pěstitelé jim proto dávali i příznačná jména: nejžádanějšími varietami byly Semper Augustus nebo Viceroy. Jelikož se smlouvy na dodání cibulí uzavíraly dopředu, kupující mohl na dalším obchodu velmi zbohatnout, nebo naopak ztratit téměř veškerý majetek. Na vrcholu tulipánové horečky, v roce 1637, nabídka začala převyšovat poptávku a ceny cibulí najednou výrazně klesly. Jednou z obětí tulipánových spekulací se stal i samotný Rembrandt.
 
Brueghel zobrazil překupníky nabízející květiny, vážící cibule, sjednávající obchody a počítající peníze v podobě opic. Námět přitom neztvárnil pouze jednou. Další malbu v podobném duchu má ve sbírkách například Muzeum Franse Halse v nizozemském Haarlemu. Oba obrazy zachycují kromě činností spojených s obchodem i opici, která na rostliny močí (vždy vpravo). Ta má být symbolem výsměchu této horečce, podle jiného výkladu může poukazovat na bezcennost rostlin po náhlém pádu jejich cen.
 
Jedním z holandských Brueghelových současníků, který tuto dějinnou záležitost, byť v odlišném duchu, také zachytil ve svém obraze, byl třeba Hendrik Gerritsz Pot. Téma ale rezonovalo i v dobové grafice. Dorotheum bude v červnu Brueghelovu malbu nabízet s odhadní cenou v rozmezí 250 až 350 tisíc eur bez provize.
 
 
Pieter Coecke van Aelst: Klanění tří králů, olej na desce, 112 x 75 cm, Dorotheum Vídeň, červen 2020, odhadní cena: 400 000 – 600 000 €

Pieter Coecke van Aelst: Klanění tří králů,
olej na desce, 112 x 75 cm,
Dorotheum Vídeň, červen 2020,
odhadní cena: 400 000 – 600 000 €

 

Vynikající ukázkou mistrovství vlámského malíře Pietera Coecka van Aelst, dvorního malíře římského císaře Karla V. a jednoho z prvních učitelů Pietera Brueghela staršího, který si po Coeckově smrti vzal jeho dceru, je nabízená deska Klanění. Coeckových obrazů bylo celosvětově v aukcích draženo zhruba šest desítek. Nejdražší malbou je rovněž Klanění, třídílný retábl se sv. Josefem a Baltasarem v postranních křídlech, který se před necelými dvěma lety na aukci Sotheby's prodal za 664 tisíc eur včetně provize, což zhruba odpovídá hornímu odhadu nyní nabízené desky.   

Na částku mezi 500 a 600 tisíci eury Dorotheum ocenilo i čtveřici pozdně gotických oltářních křídel s výjevy Kristových pašijí jihoněmecké provenience z doby kolem roku 1490. V aukci se objeví i díla Josého de Ribery (Sv. Dominik) nebo Anthonise van Dycka (více zde).


Související články

Fillův muž s dýmkou vzhlíží k dvaceti milionům

Fillův muž s dýmkou vzhlíží k dvaceti milionům

European Arts 24. 5. 2025

Aukční síň European Arts změnila své sídlo, přesunula se ze Senovážného náměstí do Vodičkovy ulice. První letošní sálovou aukci uspořádá rovněž na novém místě, v Mramorovém sále paláce Lucerna a o měsíc později než obvykle. V sobotu 24. května na ní...

22. května 2025
Pan Enterprise a další Medkovi hosté na prodej ve Vídni

Pan Enterprise a další Medkovi hosté na prodej ve Vídni

Dorotehum Vídeň 21. a 22. 5. 2025

Zatímco loni se v aukcích objevily jen tři obrazy Mikuláše Medka, jeden v Česku a dva na aukcích ve Vídni a v Miláně, letošek bude na autorova díla výrazně bohatší. Dvě informelní plátna již prošla aukcemi Galerie Pictura a 1. Art Consulting, třetí b...

20. května 2025
Malíř země Bohdan Kopecký dvakrát v aukci

Malíř země Bohdan Kopecký dvakrát v aukci

Galerie Kodl 25. 5. 2025, Galerie Art Praha 20. 5. 2025

Mám dva syny, jeden je dobrej a druhej je malíř, říkával prý s oblibou v žertu otec Bohdana Kopeckého Antonín, který měl v Litomyšli sklenářství. Bohdan Kopecký zde přišel na svět 23. srpna 1928, jeho výtvarné nadání bylo od mládí zcela nezpochybnite...

16. května 2025
Zobrazit všechny

Další články

BRUEGHEL JAN mladší

Londýn: týden ve znamení starých mistrů

Londýn: týden ve znamení starých mistrů

12. července 2016


<