Fillův muž s dýmkou vzhlíží k dvaceti milionům
22. května 2025
Text Koucká Tereza | Foto 1. Art Consulting | Datum 12.06.2025
Není to ani dva týdny, co ve věku 92 odešel Bedřich Dlouhý, zásadní postava domácího poválečného umění, jeden ze zakladatelů recesistické skupiny Šmidrové ve druhé polovině 50. let. Výrazně přispěl, mimo jiné, k technikám, jako je asambláž a koláž, včetně jejich velkoformátových realizací. Jednu z nich, výjimečných rozměrů, nyní ke koupi nabízí nedělní aukce 1. Art Consulting.
Dílo Bedřicha Dlouhého (1932–2005), brilatního malíře schopného zachytit realitu s fotografickou přesností, charakterizuje především humor a mystifikace v různých podobách. Balancuje na hraně mezi absurditou a realitou, fantazií a pravdou, snem a skutečností, vážným a nevážným, ironií a doslovností. Jeho naturelu byly bližší zobrazivé tendence, ačkoli krátké období v 60. letech tvořil i abstraktně. K jeho zálibám, k nimž mohl výborně využít své velké malířské kvality, patřily i úsměvné apropriace, parafráze a aluze na díla starých mistrů. S velkou invencí od 60. let po celou dobu své tvorby používal technik asambláže a koláže, které se ve spojení s malbou pro něj do velké míry staly poznávacím znamením.
Prozatím neujuceleněji představila Dlouhého dílo retrospektivní výstava s názvem Bedřich Dlouhý – Moje gusto připravená na přelomu let 2019 a 2020 historičkou umění a kurátorkou Mahulenou Nešlehovou v Galerii hlavního města Prahy, ve výstavních sálech Městské knihovny v Praze. K vidění zde bylo na 120 obrazů, objektů (asambláží a dalších kombinovaných technik), kreseb a grafik (ty byly ve výrazné menšině), které důkladně mapovaly umělcovo dílo od poloviny 50. let po tehdejší současnost.
Velkoformátové asambláže v podstatě určily podobu umělcova díla v 90. letech 20. století. V té době vznikly, kromě jiných, dvě velmi rozměrné realizace, na kterých pracoval řadu let a v nichž uplatnil jak svoji virtuózní malbu k obelstění divákova oka, tak nejrůzněji upravené reálné předměty. To vše poskládalo dohromady geniální iluzi reálného výjevu. Jde zároveň o osobní výpovědi, v nichž malíř znázorňuje sebe, své zvyklosti a prostředí, které ho obklopuje.
Jedním z nich je právě starší, nyní nabízený Autoportrét I (aukční síň ho představuje pod názvem Autoportrét 1991–99), na který plynule navázal ještě větší objekt složený ze sedmi desek o rozměrech 206 x 140 x 6 centimetrů Autoportrét II vytvořený mezi lety 1999 a 2002, nyní v majetku Musea Montanelli. Každou z prací umělec ihned po dokončení vystavil v pražské Nové síni. Monografickou výstavu umělcových a(A)utoportrétů v roce 2010 připravilo Museum Montanelli, Autoportrét II je možné spatřit hned jako první dílo na domovské stránce.
Hlavním autorovým tématem devadesátých let se od počátku stal autoportrét. Umělec se mu věnoval systematicky a pojal jej neotřelým způsobem – po svém. Představil se formou asambláže: „zvnitřku“ – prostřednictvím své tvůrčí imaginace, vzpomínek a umělecké dovednosti, a to tak, aby výjev zahrnul podle jeho slov „vše, co prožil“. Neváhal proto uplatnit všechny techniky, které používá: malbu, kresbu, koláž a asambláž i efekty mystifikačních klamů a fantaziji bystřící princip náhody, píše v katalogu výstavy Bedřich Dlouhý – Moje gusto autorka z nejpovolanějších, Mahulena Nešlehová.
Upozorňuje zde také na patrný rozdíl mezi oběma díly. V Autoportrétu I jde o rozsáhlou akumulaci věcí – o sled přes sebe různě seskupených všelijakých předmětů, výstřižků z novin, poznámek a výtvarných prostředků a technik, s nimiž je zacházeno s bezprostředností a s téměř anarchistickou volností. Zatímco Autoportrét II, který je ještě rozměrnější, prokazuje náznaky kompozice i určité uspořádání zvolených předmětů a způsobů výjádření; zachycuje umělcův vnitřní svět včetně ukázek malířské a tvůrčí dovednosti, na něž z pravého rohu posledního dílu s humornou nadsázkou uznale shlíží postava autora v roli profesora.
Na aukčním trhu má Dlouhý dlouhodobě stabilní pozici. Ročně se na trh v průměru dostane pětice jeho prací. Aukční výsledky prozatím táhnou jeho malby v čele s velmi známým Lehkým nachlazením z kanceláře prezidenta Václava Havla (840 tisíc korun) a ještě dražším Kulečníkem (2,26 milionu korun), následují asambláže Toyota za sbírky Vladimíra Železného (576 tisíc korun) a V prádelně (564 tisíc korun). Všechna tato díla z období druhé poloviny 70. a počátku 80. let prodala 1. Art Consulting. Neobyčejně rozměrný Autoportrét I (Autoportrét 1991–99) teď aukční síň začne vyvolávat na částce 3,66 milionu korun včetně aukční provize.
Aukční síň European Arts změnila své sídlo, přesunula se ze Senovážného náměstí do Vodičkovy ulice. První letošní sálovou aukci uspořádá rovněž na novém místě, v Mramorovém sále paláce Lucerna a o měsíc později než obvykle. V sobotu 24. května na ní...
22. května 2025Dorotehum Vídeň 21. a 22. 5. 2025
Zatímco loni se v aukcích objevily jen tři obrazy Mikuláše Medka, jeden v Česku a dva na aukcích ve Vídni a v Miláně, letošek bude na autorova díla výrazně bohatší. Dvě informelní plátna již prošla aukcemi Galerie Pictura a 1. Art Consulting, třetí b...
20. května 2025Galerie Kodl 25. 5. 2025, Galerie Art Praha 20. 5. 2025
Mám dva syny, jeden je dobrej a druhej je malíř, říkával prý s oblibou v žertu otec Bohdana Kopeckého Antonín, který měl v Litomyšli sklenářství. Bohdan Kopecký zde přišel na svět 23. srpna 1928, jeho výtvarné nadání bylo od mládí zcela nezpochybnite...
16. května 202522. května 2025
20. května 2025
16. května 2025
9. června 2025
28. května 2025
22. května 2025