Rekord pro Janečka, za milion Lhoták i John
5. prosince 2025
Text Machková Magda | Datum 18.10.2022
Aukční dům Arthouse Hejtmánek avizoval ve své podzimní on-line aukci umělecká díla od starých mistrů po české poválečné období, starožitný nábytek a dobový mobiliář či drobné práce na papíře. Sběratele zaujaly obrazy a plastiky ze 17. – 18. století, tradiční krajinářská tvorba i kresby domácích klasiků.

Velkoformátová scéna z antické mytologie má povahu jakési encyklopedie starořecké ikonografie. Na mnohafigurovém výjevu Hostina bohů se střídají ženské, mužské i dětské postavy v typické stylizaci antických bohů, bohyň a héroů, tedy spoře oděné figury s příslušnými atributy a charakteristickými rysy. Příležitostí k setkání olympské smetánky býval na obrazech nejčastěji příběh ze svatby Pélea a Thetidy, který umožňoval malířům vyniknout jak ve figurálních kompozicích, tak v krajinném prostředí. Anonymní autor draženého plátna si své pojetí scény vypůjčil patrně z více předloh a soustředil se především na dekorativní funkci díla. S výslednou cenou přes 235 tisíc korun se Hostina bohů stala páteční jedničkou.

Zaujaly také obě historické plastiky středních rozměrů, barokní světec ze španělské školy před rokem 1800 s bohatou zlacenou polychromií za více než 111 tisíc korun a ještě starší, rustikálněji pojatá, světice s torzálními pažemi, v nichž pravděpodobně držela určující atribut, za necelých 87 tisíc korun. Barevnost pláště, vrchol účesu připravený na korunu a pozice náruče by mohly odkazovat na sošku mariánskou.

Z trojrozměrných artefaktů se dařilo také čtyřdílné ložnicové sestavě v typickém lidově-secesním designu architekta a etnografa Dušana Jurkoviče. Navrhl ji v roce 1899 pro dívčí penzion Vesna v Brně jako soubor masivního dubového nábytku se slovanskou motivikou květů, listů a především rozevřeného holubičího ocasu jako dominantního prvku. Cena za komplet činila téměř 174 tisíc korun. Je to druhá nejvyšší částka za Jurkovičovu realizaci na veřejném trhu.
Všeobecnou oblibu českého krajinářství potvrdilo i několik olejů z období zhruba 1900 – 1945, podle podkladu zběžně rozdělitelných na studie či skicy v případě lepenky a definitivy v případě plátna. Vodítkem u tohoto tradičního výtvarného žánru bývá i formát díla, tedy reprezentativní krajiny bývají až metrové, drobné rozměry ukazují na plenérovou přípravu nebo zkušební variantu.

V nabídce Arthouse Hejtmánek se objevila zajímavá momentka z běžného života Pradlena, připisovaná Antonínu Slavíčkovi z období kolem roku 1900. Malíř se musel vyrovnat s kontrastem světla a stínu: osvíceného popředí a zadního plánu s pověšeným prádlem a zastíněného posezení mezi stromy s postavou pradleny. Letos pátá Slavíčkova práce na aukčním trhu našla kupce za necelých 112 tisíc korun. Specifickou odborností krajinářské produkce byly ve vnitrozemských Čechách žádané maríny, tedy pohledy na pobřežní scenérie, či ještě pregnantněji vodní hladinu, často v dynamickém vlnění příboje nebo mořské bouře. Hned dvě ukázky tohoto žánru se představily i v páteční on-line dražbě.

Josef Písecký se specializoval na prostředí Jadranu, ať už z italské či jugoslávské strany. V příjemné barevné kombinaci ztvárnil kamenité pobřeží s klidnou mořskou hladinou a polojasnou oblohou, ideální dílo pro konzervativní meziválečné publikum. A právě kvůli této dovednosti byl často zván na souborné výstavy v galerii Karla Jana Rubeše, na tradicionalisticky orientované salony na tehdejší Ferdinandově třídě 28, v místě současné Galerie Václava Špály (v letech 1913-1937). Tento podnik sice původně chtěl konkurovat progresivnímu Topičovu salonu na opačném konci dnešní Národní třídy, ale jejich programy i lokality se nakonec rozešly. Po roce 1937 se Rubešova galerie přestěhovala do protějšího Platýzu a v padesátých letech byla znárodněna.
V letošním roce se Píseckého dílo objevilo již popáté. Za rekordním Ostrovem Sakrovna z loňské dražby v Galerii Ustar (132 tisíc korun vč. provize) zaostala Mořská krajina o necelých třicet tisíc, prodala se za více než 105 tisíc korun, 6. nejvyšší částku v autorově žebříčku.
Píseckého ideovým souputníkem byl i Josef Svoboda, malíř a grafik se zálibou v marínách, orientálních krajinách a exotických portrétech z oblasti Středomoří. Po návratech z cest působil v Praze. Částka za více než metrový Příboj odpovídá cenové relaci letošního roku, i tři předchozí položky změnily majitele za sumy kolem 40 tisíc korun na kladívku. V roce 2021 se dražilo dokonce deset Svobodů. Malířovo maximum zůstává již 14 let nedosažitelné (téměř 170 tisíc korun).

Zájemci o kresebné techniky se potkali například v souboji o Zahradníka Josefa Lady, komorní kolorovanou tuš na papíře ze 30. let, která uspěla za necelých 87 tisíc korun, nebo o archetypální Tělesa Kamila Lhotáka ze závěru umělcovy bohaté a pestré umělecké tvorby. Signovaný akvarel a tuš na papíře za téměř 51 tisíc korun pochází z roku 1987. V případě Josefa Lady se jednalo již o 15. položku v tomto médiu v rámci letošních veřejných aukcí – a všechny dopadly pro autorovo dílo úspěšně, u Kamila Lhotáka šlo momentálně dokonce o 21. kresebný kus.
Arthouse Hejtmánek 3. 12. 2025
Středeční sálová aukce společnosti Arthouse Hejtmánek skončila s bilancí bezmála 33 milionu korun a 79 procenty vydražených položek. Ačkoli jde u této aukční síně ve srovnání s proběhlými sálovými aukcemi spíše o horší výsledek, prodávalo se často za...
5. prosince 2025Etcetera Auctions 29. 11. 2025
Sobotní aukce společnosti Etcetera přinesla pět statisícových prodejů a několik autorských rekordů. Uspěla rozměrná americká kresbo-malba od Aleše Veselého, italská nemocniční podobizna od Michala Pěchoučka nebo experimentální Růže Ladislava Nováka....
4. prosince 2025Velmi důstojné připomenutí 80 let od úmrtí Josefa Čapka připravila Galerie Kodl. Prodej pětice Čapkových obrazů orámoval nový autorův aukční rekord za 30,6 milionu korun a dva další nové zápisy do Čapkova TOP 10. Na celkovém obratu aukce se pět Čapko...
2. prosince 20255. prosince 2025
4. prosince 2025
2. prosince 2025
5. prosince 2025
4. prosince 2025
3. prosince 2025
5. prosince 2025
4. prosince 2025
3. prosince 2025