Gentileschi, Galizia nebo Fontana za miliony eur i dolarů

Ceny za díla starých mistryň na zahraničním trhu rostou

Práce umělkyň rostou nejen na domácím trhu, ale i na tom zahraničním. Tam je to obzvláště dobře patrné v kategorii starých mistryň. Na rozdíl od domácího aukčního prostředí, kde se práce umělkyň 19. století a starších období objevují jen výjimečně, v zahraničí je tento segment vysoce rozvinutý a ceny se pohybují i v milionech eur a dolarů.

Alternativní popis Artemisia Gentileschi: Svatá Kateřina Alexandrijská, 1614–16,
olej na plátně, 71 x 71 cm,
Christophe Joron-Derem Paříž 19. 12. 2017,
cena: 2 360 600 €

Nejproslulejší z tzv. starých mistryň je bezpochyby caravaggistka Artemisia Gentileschi (1593–1653)dcera toskánského malíře Orazia Gentileschiho. Byla jednou z malířek, dcer slavných otců,  jež se dokázaly ve svém oboru plně prosadit. Její dílo poznamenala osobní zkušenost se znásilněním, proto se jím jako červená nit vine téma ženské hrdinky, morální i fyzické vítězky nad mužem. Tematicky jde většinou o často velmi naturalistická  zpodobnění Judity nebo převahy slabšího nad silnějším (David a Goliáš), vítězství ženské morálky nad mužskou zvráceností (Lukrécie) nebo „dokumentace“ ohavností páchaných muži na ženách (Zuzana v lázni).

V roce 2018 jsme přinesli článek o nově objeveném obraze Sebevražda Lukrécie, prvním autorčině díle, které se objevilo v aukci Dorothea. Předaukční odhad tehdy činil 500 až 700 tisíc euro, konečná cena včetně provize se ale vyhoupla téměř na 1,9 milionu, tehdy druhou nejvyšší cenu za autorčino dílo dosaženou v aukci. Současně to byl ve statistikách aukční síně čtvrtý nejdražší obraz prodaný ve Vídni. Získal jej tehdy zájemce ze sálu a podle tiskové zprávy zamířil do Austrálie. Tehdejším nejdražším obrazem autorky byla Svatá Kateřina Alexandrijská z pařížské aukční síně Christophe Joron-Derem vydražená za 2,36 milionu korun (63 milionu korun), za o mnoho vyšší cenu pak privátně tento obraz koupila Národní galerie v Londýně (více též zde).

Alternativní popis Artemisia Gentileschi: Lukrécie,
olej na plátně, 96,5 x 75 cm,
Artcurial Paříž 13. 11. 2019,
cena: 4 777 000 €

Dnes už je ale zase vše jinak. Milionových sum na kladívku, ať již v eurech, dolarech nebo librách od té doby padlo minimálně dalších osm, jasný prim přitom náleží prodeji další z verzí Lukrécie objevené v Lyonu, kterou vydražila francouzská aukční síň Artcurial v listopadu 2019 za 4,8 milionu eur (122 milionů korun). 

Podobný aukční vývoj můžeme za několik posledních let pozorovat rovněž u Fedy Galizie (1578–1630), dříve dějinami umění bohužel zcela opomíjené milánské umělkyně období manýrismu a raného baroka, jejíž souborná výstava pod názvem Fede Galizia, Mirabile pittoressa se konala před několika lety v Tridentu a vyšel k ní obsáhlý katalog. Tvorba Fedy Galizie byla velmi ovlivněna školením u jejího otce Nunzia Galizii, vynikajícího  miniaturisty usazeného v Miláně, který se zabýval rovněž návrhy a výrobou kostýmů pro divadelní představení a výjimečné události na dvoře mantovských vévodů. 

Alternativní popis Fede Galizia: Skleněná mísa s broskvemi, kdoulemi a jasmínovými květy, 1607,
olej na topolové desce, 31,2 x 42,5 cm,
Sotheby's Londýn 8. 7. 2015,
cena: 1 565 000 £ (2 208 215 €)

Již v náctiletém věku byla Fede hotovou umělkyní, uznávanou portrétistkou nejen v Miláně. Kontakty prostřednictvím Giuseppe Arcimbolda, jehož studie přírodnin byly nejspíše jedním z inspiračních zdrojů pro její zátiší, udržovala i s rudolfinským dvorem v Praze. Věrnému zobrazování ovoce se ve své době věnovala jako jedna z prvních. V tomto žánru je tedy spatřován její hlavní přínos dějinám umění, ačkoli byla i vynikající figurální malířkou. Právě její figurální malba je v poslední době objevována nejen trhem s uměním.   

Před dvěma lety vídeňské Dorotheum zaznamenalo díky obrazu Judita s hlavou Holofernovou ze druhého desetiletí 17. století rekord v rámci Fediných figurálních prací. Obraz aukční síň nacenila odhadem na 200 až 300 tisíc eur, nakonec vystoupal na 480 tisíc eur na kladívku, včetně provize  na 624 tisíc eur (asi 14,7 milionu korun). Za vyšší sumy i v milionech liber a eur se prodala už tři její zátiší.

Nejdražší kompozice Skleněná mísa s broskvemi, kdoulemi a jasmínovými květy přišla nového majitele v roce 2015 v londýnské pobočce Sotheby´s na 1,6 milionu liber (tehdy zhruba 59,2 milionu korun). Téměř stejný obraz, kde místo jednoho z květů figuruje kobylka prodala stejná aukční síň před šesti lety v New Yorku za 2,4 milionu dolarů (54,5 milionu korun).

Alternativní popis Fede Galizia: Judita s hlavou Holofernovou, 1610-15,  olej na plátně, 127 x 95,5 cm,
Dorotheum 3. 5. 2023,
cena: 624 000 
 
Stejnou aukční trajektorii sledujeme u prací dalších starých mistryň, třeba Lavinie Fontany (1552–1614), která byla o více než generaci starší než Fede Galizia. Jejím otcem byl boloňský malíř Prospero Fontana. Její život je zajímavý mimo jiné tím, že ačkoli porodila jedenáct dětí, byla hlavní živitelkou rodiny. Laviniin manžel, také malíř, byl jejím agentem a asistentem, na obrazech prováděl jen pomocné práce a staral se o rodinu. Kariéru měla zářnou a mít portrét od ní bylo známkou společenské prestiže. Na počátku 17. století přesídlila z Bologni do Říma a stala se oficiální portrétistkou na papežském dvoře. 

Nad milion eur se její práce dostala poprvé teprve před dvěma lety, když regionální francouzská aukční síň Rouillac ve Vendôme nabídla ke koupi její portrét Antonietty Gonsalvus (nebo též Togniny Gonzales) z roku 1595, dívky, která trpěla stejně jako její otec a sourozenci hypertrichózou, tedy nadměrným ochlupením, kvůli němuž jim na obličeji rostla téměř zvířecí srst. Tato rodina vyvolávala v té době v Evropě vlnu zájmu jako hříčka přírody a její členy známe z řady dobových portrétů nejen od Lavinie. Pedro Gonzales, otec dívky narozený na Tenerife, se dostal v mládí darem na dvůr francouzského krále Jindřicha II., který ho vychovával s ostatními dětmi od dvora na zámku ve Fontainebleau.


Související články

Kupka trh s uměním odsuzoval, i proto teď cenově zaostává

Kupka trh s uměním odsuzoval, i proto teď cenově zaostává

Rozhovor s historikem umění Pierrem Brullé

Francouzský historik umění, sběratel a znalec Kupkova díla Pierre Brullé má k českému prostředí blízko. Ve spolupráci s další známou „kupkoložkou“ Markétou Theinhardt se podílel na objevné výstavě Orbis Pictus o umělcově ilustrátorské a časopisecké č...

27. srpna 2025
Hunt Kastner v hlavní sekci Art Basel a Trafo Gallery na Volta

Hunt Kastner v hlavní sekci Art Basel a Trafo Gallery na Volta

České galerie na zahraničních veletrzích

Se začátkem léta zaznamenala česká umělecká scéna mezinárodní úspěch. Hned dvě české galerie se základnou v Praze se zúčastnily významných veletrhů Art Basel a Volta Basel. Díky tomu na mezinárodní scéně zaujímají stále silnější postavení, což potvrz...

13. srpna 2025
Ve světě letos nejvíce zaujal Kupka za 132 milionů korun

Ve světě letos nejvíce zaujal Kupka za 132 milionů korun

Bohemika na světových aukcích v prvním pololetí 2025

Díky dvěma abstraktním plátnům Františka Kupky byla celková částka utracená v prvním pololetí za díla českých umělců na zahraničních aukcích kolem 350 milionů korun. Seznam autorů, za jejichž díla sběratelé a investoři platí nejvyšší ceny, je podobný...

28. července 2025
Zobrazit všechny

Další články


<