Barokní alegorie marnosti a současné sklo

Dorotheum 18. 5. 2013

V nabídce květnové aukce Dorothea bude kromě více než tří set obrazů, kreseb, grafik a soch reprezentativně zastoupena i oblast skla a starožitností. Nejzajímavější je patrně dřevěná řezaná barokní alegorie marnosti, která by mohla pocházet z brněnského uměleckého okruhu.

Sada hyalitového nápojového skla / Buquojské sklárny / kolem 1830

 

Období biedermeieru bude zastoupeno souborem osmi kusů hyalitového nápojového skla. Talíře, konvičky a miska pocházejí z jihočeské buquoyské sklárny v Jiříkově údolí z 20. a 30. let 19. století. Černé neprůsvitné sklo, které vynalezl hrabě Jiří František Buquoy roku 1816 jako napodobeninu onyxu, je efektně zdobeno zlatem malovanými motivy tehdy módních chinoiserií a bájných zvířat. Na misce je navíc využit dekor typický pro toto období, jímž bylo střídání lesklých a matných ploch.

Lubomír Blecha: Řebříčková váza / 1966 - 67 / čiré sklo / v. 44,5 cm

Lubomír Blecha: Řebříčková váza / 1966-67 / čiré sklo / v. 44,5 cm / vyvolávací cena 60 000 Kč

 

Vrcholem aukce bude zřejmě dobře sestavená kolekce poválečného autorského skla. Kromě děl Stanislava Libenského a René Roubíčka stojí za zmínku tenkostěnná Žebříčková váza od Lubomíra Blechy. Tento významný, ale v současnosti pozapomenutý sklář vytvářel v 60. letech foukané objekty zdánlivě jednoduchých organických tvarů, které doplňoval zatavenými skleněnými nitěmi. Blecha studoval na pražské VŠUP v ateliéru skla Josefa Kaplického a paralelně se věnoval sochařství. Do dějin uměleckého skla se zapsal už za doby studií, když pro československou expozici na EXPO 58 vytvořil sérii talířů s tašisticky pojatým motivem masek. Po technologické stránce se autor dlouhodobě zabýval experimentováním s elementárními hutními technikami. Ve foukané plastice rozvíjel ideu skla jako živé hmoty. Jeho biomorfní formy představují protipól geometricky chápané sklářské tvorby reprezentované Václavem Ciglerem.

František Vízner: Mísa se špičkou /1978 / broušené leptané sklo / 28 x 7 cm
František Vízner: Mísa se špičkou /1978 / broušené leptané sklo / 28 x 7 cm / vyvoláv. cena 264 000 Kč

 

Galerijních kvalit dosahuje další nabízený objekt z oblasti ateliérového skla, mísa se špičkou od sklářského výtvarníka Františka Víznera. Jeho brusem tvarované objekty představují symbiózu dokonalého tvaru a řemeslného zpracování a patří mezi ikony českého designu. Každý kus je unikát, jednotlivé mísy a vázy se vzájemně odlišují rozměry a barvou skloviny. Na trhu se v současnosti relativně často objevují mísy z 90. let, nabízený exemplář je však unikátní v tom, že pochází z druhé poloviny 70. let, kdy Vízner s ateliérovou tvorbou začínal a jeho sytě temná barevnost se zelenými tóny je charakteristická pro sklovinu ze škrdlovické sklárny, s níž výtvarník v té době pracoval.

Vlastislav Hofman: Kubistická váza / 1914-16/ kamenina s glazurou / fy Graniton / v. 23 cm / vyvolávací cena 36 000 Kč

 

V oblasti starožitností nelze opomenout kubistickou vázu z měkké kameniny, zhotovenou pro umělecké sdružení Artěl firmou Graniton podle návrhu architekta Vlastislava Hofmana z let 1914–1916. Je dosud neznámou verzí mnohokrát publikovaného objektu. Na trhu s uměním se objevují tvarově shodné varianty s černě malovaným dekorem, jehož horní hroty končí v ose faset či na hranách. U nabízené vázy byla k malbě trojitého opačného „V“ použita fialová barva, která končí v koutech faset.

Vanitas - alegorie marnosti / značeno Schweigel fec. 1780 / řezané lipové dřevo / v. 31,5 cm
Vanitas - alegorie marnosti / značeno Schweigel fec. 1780 / řezané lipové dřevo / v. 31,5 cm / vyvolávací cena 180 000 Kč

 

Skutečným mistrovským dílem je barokní alegorie marnosti (vanitas). V evropském umění 17. a 18. století byl tento motiv běžný, nicméně pouze kvalitní kusy se stávaly součástí tehdy módních kunstkomor. Nabízená zhruba 30 cm vysoká figura smrtky, jíž z břicha vylézá had, patří do této kategorie především díky mistrné řezbě v lipovém dřevě. Značka na spodní straně a vročení 1780 by mohly odkazovat k brněnskému sochaři a intelektuálovi Ondřeji Schweiglovi.

 


Související články

Fillův muž s dýmkou vzhlíží k dvaceti milionům

Fillův muž s dýmkou vzhlíží k dvaceti milionům

European Arts 24. 5. 2025

Aukční síň European Arts změnila své sídlo, přesunula se ze Senovážného náměstí do Vodičkovy ulice. První letošní sálovou aukci uspořádá rovněž na novém místě, v Mramorovém sále paláce Lucerna a o měsíc později než obvykle. V sobotu 24. května na ní...

22. května 2025
Pan Enterprise a další Medkovi hosté na prodej ve Vídni

Pan Enterprise a další Medkovi hosté na prodej ve Vídni

Dorotehum Vídeň 21. a 22. 5. 2025

Zatímco loni se v aukcích objevily jen tři obrazy Mikuláše Medka, jeden v Česku a dva na aukcích ve Vídni a v Miláně, letošek bude na autorova díla výrazně bohatší. Dvě informelní plátna již prošla aukcemi Galerie Pictura a 1. Art Consulting, třetí b...

20. května 2025
Malíř země Bohdan Kopecký dvakrát v aukci

Malíř země Bohdan Kopecký dvakrát v aukci

Galerie Kodl 25. 5. 2025, Galerie Art Praha 20. 5. 2025

Mám dva syny, jeden je dobrej a druhej je malíř, říkával prý s oblibou v žertu otec Bohdana Kopeckého Antonín, který měl v Litomyšli sklenářství. Bohdan Kopecký zde přišel na svět 23. srpna 1928, jeho výtvarné nadání bylo od mládí zcela nezpochybnite...

16. května 2025
Zobrazit všechny

Další články

Vízner František

Další rekord pro Reynka

Další rekord pro Reynka

23. září 2018

František Vízner 2016

František Vízner 2016

17. května 2016

Ročenka 15 - Ateliérové sklo

Ročenka 15 - Ateliérové sklo

20. února 2016


<