Pan Enterprise a další Medkovi hosté na prodej ve Vídni

Dorotehum Vídeň 21. a 22. 5. 2025

Zatímco loni se v aukcích objevily jen tři obrazy Mikuláše Medka, jeden v Česku a dva na aukcích ve Vídni a v Miláně, letošek bude na autorova díla výrazně bohatší. Dvě informelní plátna již prošla aukcemi Galerie Pictura a 1. Art Consulting, třetí bude ve své květnové aukci dražit Galerie Kodl. A hned tři obrazy – v čele s důležitým obrazem Pan Enterprise – nabídne 21. a 22. května Dorotheum ve Vídni.

Alternativní popis Mikuláš Medek: Pan Enterprise, 1968,
olej a email na plátně, 160 x 120 cm, 
Dorotheum Vídeň 21. 5. 2025
odhad: 180 000–240 000 EUR (bez provize)

 

Ve Vídni budou nabízena tři plátna Mikuláše Medka z let 1967–68, která pocházejí ze sbírky nedávno zesnulého německého historika umění Christopha Wilhelmi, který – slovy Karla Srpa z katalogu výstavy Nahý v trní z roku 2020 – patřil mezi přední znalce Medkova díla. Wilhelmi se ve své odborné práci věnoval renesančnímu portrétu a tématu uměleckých skupin. Jeho stěžejním dílem je třísvazkový slovník Künstlergruppen mapující sdružení umělců od roku 1900 do současnosti, a to nejen v Německu, ale po celé Evropě. Vedle toho byl iniciátorem spolku Kunstkreis Leinfelden, který v městečku na předměstí Stuttgartu již od roku 1965 organizuje výstavy současného umění. Na jaře 1970 zde měl samostatnou výstavu i Mikuláše Medek. 

„Medek je fyzicky produktem velkoměsta, intelektuálně pak tradičně kosmopolitní Prahy. Je pro něj nepříjemné opustit velkoměsto, bez ohledu na to, jak moc trpí jeho ruchem. V jeho nejnovější tvorbě se město stále častěji objevuje v rozmanitých symbolech. Ze symbolických forem věže, technických detailů kleští, šroubů, kuliček a pantů vytváří obrazy současného člověka – srovnatelné s manýristou Arcimboldem (který svého času v Praze působil). Toto nové pojetí člověka se již netýká portrétů v obvyklém slova smyslu, ale spíše předmětů, které symbolicky reprezentují člověka,“ charakterizoval Wilhelmi Medkovo dílo v doprovodném katalogu. „Mikuláše Medka nelze zařadit. Jeho díla ho identifikují jako významnou osobnost naší kulturní krajiny. Navzdory svému sólovému vystoupení se neizoloval. Jeho témata jsou bohatá na význam a srozumitelná i přes určité šifrování. Jeho zacházení s barvou a materiálem vyvolává spontánní sympatie,“ dodával Wilhelmi.

Alternativní popis Mikuláš Medek a Christoph Wilhelmi v malířově ateliéru na Letné, foto: Evelyn Richter

Když Kunstkreis Leinfelden před deseti lety slavil padesát let své existence, Wilhelmi ve Stuttgarter Zeitung vzpomínal, že zatímco v případě většiny zahraničních umělců šlo o grafiky či drobnější práce na papíře, s Medkovými díly z Prahy přijelo nákladní auto. „Řidič pak v Praze vyprávěl, jak krásný je Leinfelden. Z jeho pohledu to bylo skoro lázeňské město,“ vyprávěl pobaveně Wilhelmi. Medka také osobně navštívil v Praze, jak dokládá fotografie německé fotografky Evelyn Richter z umělcova ateliéru. Když Christoph Wilhelmi letos v únoru zemřel, smutnou zprávu na jeho webových stránkách doprovodil jeho portrét s Medkovým obrazem v pozadí.

Alternativní popis Obraz Pan Enterprise na výstavě Nahý v trní, Valdštejnská jízdárna, Národní galerie v Praze, 2020 

Nejvýznamnějším z trojice nabízených děl je obraz Pan Enterprise, který měl v roce 1968 výstavní premiéru na prvním bienále v italském Lignanu. Aukční katalog tuto akci uvádí jako součást benátského bienále, byť šlo v podstatě o konkurenční projekt. „Pak tu přibylo nové bienále v přímořském Lignanu, přepychovém lázeňském středisku sedmdesát kilometrů na východ od Benátek směrem k Terstu. I tady se (stejně jako na výstavě Aktuální alternativy v Aquile) současnému českému umění dostalo velké pozornosti,“ referoval o výstavě v časopisu Výtvarné umění Jan Kříž. Medek v Lignanu – jak v umělcově monografii z roku 1970 uvádí Bohumír Mráz – získal první cenu.  

V Česku byl Pan Enterprise poprvé vystaven na podzim 1969 na umělcově samostatné výstavě Projektanti věží ve Špálově galerii. Ve výstavním katalogu je dokonce jako jediný reprodukován barevně. Před výstavou v Leinfeldenu byl vystaven ještě v Hradci Králové, Jihlavě a Hamburku. V Praze byl znovu k vidění až na Medkově retrospektivě v Galerii Rudolfinum v roce 2002 a znovu pak na umělcově výstavě ve Valdštejnské jízdárně před pěti lety. Reprodukován je v katalozích obou těchto výstav i zmiňované monografii z roku 1970. Název obrazu vysvětluje prvotní skica, která se dochovala na papíře, na který si Medek nalepil výstřižek z Mladého světa informující o americké letadlové lodi Enterprise (reprodukována spolu s fotografií malíře před obrazem v katalogu výstavy Nahý v trní). Pan Enterprise je také jedním z výrazných motivů básně, kterou na Medkovu smrt v roce 1974 reagoval Jan Zábrana.

Alternativní popis Z předaukční výstavy v pražském Dorotheu, 2025

Druhým Medkovým plátnem nabízeným ve středeční aukci Dorothea je obraz Náhlá příhoda na hranici žluté IV. z roku 1967, který Medek vytvořil v Itálii během měsíčního pobytu v Janově na pozvání galerie La Bertesca. Výstava v této galerii v červnu 1967 byla jeho první samostatnou zahraniční výstavou. „Výstava měla neobyčejný úspěch (všechny vystavené obrazy a kresby byly zakrátko po vernisáži prodány),“ píše v malířově monografii v roce 1970 Bohumír Mráz a pokračuje: „V obrazech, které Medek vytvořil v Janově, se poprvé manifestačně uplatnily „strojky“, kresby drobných mechanismů, koleček a pák, a vnesly tak technické prvky do dosavadní malířské struktury, v níž je barva cítěna jako živá hmota.“ V Praze byl tento obraz poprvé vystaven až v roce 2002 v Galerii Rudolfinum, znovu pak až letos v květnu na předaukční výstavě v pražské kanceláři Dorothea.

Alternativní popis Mikuláš Medek: Hlava mechanického básníka, 1968, 
olej a email na plátně, 70 x 50 cm, 
Dorotheum Vídeň 22. 5. 2025
odhad: 60 000–90 000 EUR (bez provize)

Třetím obrazem z Wilhelmiho sbírky, který bude dražen až o den později, je plátno menšího formátu Hlava mechanického básníka. Obraz vznikl během Medkova druhého pobytu v Janově v roce 1968. Patrně byl součástí výstavy, kterou měl malíř znovu v galerii La Bertesca na jaře 1969, aukční katalog však k němu žádnou výstavní a publikační historii neuvádí. Názvem i kompozicí má obraz velice blízko k obrazu Pokus o portrét Josefa Hiršala (Mechanický básník), který je reprodukován v knize Mikuláš Medek: Texty, a to s datací 1967 nebo 1969. 

Alternativní popis Mikuláš Medek: Náhlá příhoda na hranici žluté IV., 1967, 
olej a email na plátně, 120,5 x 75,5 cm, 
Dorotheum Vídeň 21. 5. 2025
odhad: 100 000–150 000 EUR (bez provize)

Související články

Fillův muž s dýmkou vzhlíží k dvaceti milionům

Fillův muž s dýmkou vzhlíží k dvaceti milionům

European Arts 24. 5. 2025

Aukční síň European Arts změnila své sídlo, přesunula se ze Senovážného náměstí do Vodičkovy ulice. První letošní sálovou aukci uspořádá rovněž na novém místě, v Mramorovém sále paláce Lucerna a o měsíc později než obvykle. V sobotu 24. května na ní...

22. května 2025
Malíř země Bohdan Kopecký dvakrát v aukci

Malíř země Bohdan Kopecký dvakrát v aukci

Galerie Kodl 25. 5. 2025, Galerie Art Praha 20. 5. 2025

Mám dva syny, jeden je dobrej a druhej je malíř, říkával prý s oblibou v žertu otec Bohdana Kopeckého Antonín, který měl v Litomyšli sklenářství. Bohdan Kopecký zde přišel na svět 23. srpna 1928, jeho výtvarné nadání bylo od mládí zcela nezpochybnite...

16. května 2025
Američtí Kupkové míří k milionům dolarů

Američtí Kupkové míří k milionům dolarů

Sotheby’s New York 13. 5. 2025

V upoutávce na prestižní aukci, konanou příští týden ve Spojených státech, nelze přehlédnout dvě středně velké abstrakce Františka Kupky. Pořadatelé sázejí na renomovanou provenienci ze sbírky filmového producenta Josepha H. Hazena a momentální nálad...

9. května 2025
Zobrazit všechny

Další články


<