Čapek, letošní skokan roku s obratem přes 30 milionů
18. srpna 2025
Text Koucká Tereza | Foto aukční síně | Datum 16.08.2024
Ačkoli letošní pololetní bilance poválečného umění je v absolutních číslech slabší než loni, nejde o nijak drastický propad a nastolené trendy zvyšujícího se zájmu i cen nadále pokračuje. Na loňském pololetním obratu měly velký podíl výjimečné dvacetimilionové prodeje děl Karla Černého a Zdeňka Sýkory. Tito autoři do výsledků tento rok zásadně nezasáhli, nejvíce bodovali Theodor Pištěk a Václav Boštík. Za sumu vyšší než 10 milionů korun se v tomto segmentu letos neprodal ani jediný obraz.
Rozdíl celkových finančních objemů za poválečné umění v pololetích loňského a letošního roku, který činí 43 milionů korun, je tedy z převážné většiny způsoben hodnotou nejdražších obrazů. Ani podíl poválečného umění na celkovém obratu a prodaných položkách v rámci sálových aukcí se oproti loňsku příliš nezměnil. Loni se do celkového pololetního obratu propsalo 30 procenty, letos 24 procenty. Mezi prodanými položkami bylo loni 45 procent děl poválečného umění, letos to bylo 43 procent.
V rámci čistě internetových aukcí je situace trochu odlišná. Podíl poválečného umění na celkovém obratu aukcí je tam ze všech kategorií nejvyšší a pohybuje se mezi 40 a 50 procenty. To je dáno především jeho dobrou dostupností a tedy relativně snadnou možností tato díla získat do aukce. V loňském pololetí bylo v online aukcích, které Artplus sleduje, vydraženo poválečné umění za 41 milionů korun, letos za 45 milionů. Pohybujeme se zde ale většinou ve zcela odlišných cenových relacích. Zatímco průměrná cena jednoho poválečného díla v online aukci činí 33 tisíc korun (loni 39 tisíc korun), v sálové aukci je to násobně více, 136 tisíc korun pro letošní pololetí a dokonce 161 tisíc korun pro to loňské.
V Centre Pompidou, kde muzeum sídlí, se také na přelomu let 2020 a 2021 s pomocí Galerie Zdeňka Sklenáře konala výstava českého umění s názvem Ni cygne, ni lune – Oeuvres tcheques 1950–2014 de la collection Claude et Henri de Saint Pierre, na níž byla tato malba k vidění. Již její vyvolávací cena v březnové aukci 1. Art Consulting, 5,4 milionu korun, byla rekordní. Výsledná částka 6,59 milionu pak překonala o více než 1,2 milionu Boštíkovo třináct let staré aukční maximum. Mezi nejdražší pololetní poválečnou desítkou mají Boštíkova díla ale hned čtyřnásobné zastoupení: výrazně uspěly také obrazy Počínající se rýhování (1. Art Consulting, 5,49 milionu korun), Mlhovina (ALAG, 5,14 milionu korun) a Fantastická figura (1. Art Consulting, 3,23 milionu korun).
Dosud nejvyšší obrat za první pololetí v historii vygeneroval také Karel Malich. Celkem 12 jeho prodaných děl stálo více než 9,5 milionu korun. Nejvíce k tomu přispěl výjimečný objekt ze druhé poloviny 70. let, který v dubnové dražbě Etcetera Auctions vystoupal na nové umělcovo aukční maximum, bezmála 6 milionů korun. Šlo o model k reliéfu pro menzu vysokoškolských kolejí v Plzni – Lochotíně. Z jídelny pak finální reliéf na dlouhou dobu zmizel a byl znovuobjeven až v roce 2015 v areálu kolejí díky iniciativě spolku Křížky a vetřelci, který dlouhodobě mapuje stav a umístění objektů z období normalizace v Plzeňském kraji, nyní zdobí interiér pracovny rektora Západočeské univerzity v Plzni.
Ve stejné aukci dosáhl na svůj nový aukční rekord také Dalibor Chatrný. Objekt Magnetické skříně z počátku 70. let, trojice plexiboxů vzájemně propojená magnety, vystoupal z 682 tisíc až na 1,3 milionu korun. Magnetismus v tomto vůbec prvním umělcově milionovém díle je součástí kinetického principu objektu, navozuje pocit nejistoty a lability celé kompozice. Milionovou hranici proťala ještě v červnu u Aukčního domu Sýpka umělcova malba Palce z roku 1974. V aukcích se do konce června prodalo neuvěřitelných 28 jeho děl za celkovou sumu 4,4 milionu korun.
O velké množství děl mohli sběratelé usilovat také v případě Josefa Jíry. K mání jich bylo doposud 40, prodalo se jich 29 celkem za 7,7 milionu korun, čtvrtý nejvyšší obrat. Na nový rekord jeden z nejprodávanějších umělců tentokrát nedosáhl, zaznamenal ale díky obrazu Jenšovský kostel (Podzimní krajina) z poloviny 60. let druhou nejvyšší aukční cenu (Galerie Kodl, 1,08 milionu korun). V první desítce umělců podle obratu se objevili ještě Kamil Lhoták, Ota Janeček, Olbram Zoubek, Vlastimil Beneš a Václav Zykmund.
Ten se v červnu u 1. Art Consulting dočkal i nového aukčního maxima se surrealistickou malbou Hodiny, jejichž kyvadlem je noc z roku 1939. Nový majitel za obraz vydal 3,6 milionu korun, o 300 tisíc korun více než v případě Autoportrétu před dvěma lety u Galerie Pictura.
Prodeje umělcových děl v první polovině roku
V první polovině roku měl druhý nejvyšší obrat po Emilu Fillovi Josef Čapek, který obdobným způsobem do pololetních výsledků zasáhl naposledy v roce 2022. Takové sumy nedosáhly ani jeho celoroční prodeje v posledních dvou letech. Za umělcovy práce ku...
18. srpna 2025České galerie na zahraničních veletrzích
Se začátkem léta zaznamenala česká umělecká scéna mezinárodní úspěch. Hned dvě české galerie se základnou v Praze se zúčastnily významných veletrhů Art Basel a Volta Basel. Díky tomu na mezinárodní scéně zaujímají stále silnější postavení, což potvrz...
13. srpna 2025Poválečné umění v první polovině roku 2025
Letošní pololetní bilance poválečného umění na sálových aukcích je v absolutních číslech srovnatelná s tou loňskou. Nicméně cenově tento segment vytrvale roste. Po dvou letech se na vrchol jak obratově, tak s nejdražším obrazem vrací Zdeněk Sýkora, o...
6. srpna 202518. srpna 2025
6. srpna 2025
18. srpna 2025
6. srpna 2025
23. července 2025