Lhoták, Miler nebo Šaloun v předvánočním výběru

Aukční dům Zezula 6. 12. 2025

První prosincovou sobotu se konala tradiční sváteční aukce výtvarného umění, starožitností a numismatiky v brněnském Aukčním domě Zezula. Za půlmilionové částky se vydražily obraz Kamila Lhotáka nebo skleněná plastika dua Libenský a Brychtová. Nad sto tisíc se dařilo také Štěňátku od Zdeňka Milera. V nejnižších cenových hladinách zaujali třeba raný Václav Zykmund nebo anonymní francouzská Krajina za jednotky tisíc.

Pořadatelé z Aukčního domu Zezula zaznamenali oproti loňskému ročníku Vánoční aukce výrazně vyšší sumy u nejambicióznějšího segmentu. Ceny se vyšplhaly dvakrát přes půl milionu korun a devětkrát přes sto tisíc korun. Nicméně jádro nabídky leželo v mnohem dostupnějších artefaktech za v průměru nižší desítky tisíc korun.

KRAJINA - SEN

Kamil Lhoták: Krajina – sen, 1977,olej na plátně, 31,5 x 40,5 cm,Aukční dům Zezula 6. 12. 2025konečná cena: 610 000 Kč (vč. 22% provize)

Výsledkovou listinu ovládl komornější olej na plátně Kamila Lhotáka, jednoho z nejpoptávanějších malířů na současném trhu. Meditativní Krajina – sen se s vyvolávací cenou kolem čtyř set tisíc korun řadila k nižšímu autorovu průměru, nakonec vítěz aukce zaplatil přes 600 tisíc korun. Letošní rok patří k Lhotákovým nejlepším. S momentálním souhrnným obratem kolem 22 milionů korun by se zařadila na přibližně třetí místo v absolutním přehledu Lhotákových dražebních sezón. Sobotní položka se těší z desáté příčky v rámci nabídky uplynulých jedenácti měsíců. Obraz Krajina – sen z roku 1977 doprovázelo dvojité potvrzení pravosti, tedy dobový posudek historika umění Františka Dvořáka, připojený přímo k zadní straně díla, a plakátová pozvánka na výstavu z února 1978 s publikovanou reprodukcí.

HLAVA SE ČTVERCOVÝM OKEM

Stanislav Libenský, Jaroslava Brychtová: Hlava se čtvercovým okem, 1986,sklo, v. 41 cm,Aukční dům Zezula 6. 12. 2025konečná cena: 549 000 Kč (vč. 22% provize)

Bohatě nad půl milionu stála plastika Hlava se čtvercovým okem od uměleckého tandemu Stanislav Libenský a Jaroslava Brychtová. Od známého motivu, tentokrát v jantarové barevnosti, se vysoká částka očekávala, neboť čtyřiceticentimetrová realizace vstupovala do sobotní licitace jako nejambicióznější položka. Odešla z ní za nasazenou vyvolávací cenu. Katalog zmiňoval rytou signaturu a dataci k roku 1986. Ikonický objekt od legendárních osobností českého sklářství není na trhu novinkou, například před dekádou byl k mání pozdější autorský odlitek v modré variantě za kladívkové ceny kolem 550, respektive 800 tisíc korun.

KOMPOZICE

Vladimír Vašíček: Kompozice, 1964,olej na plátně, 98 x 73 cm,Aukční dům Zezula 6. 12. 2025konečná cena: 158 600 Kč (vč. 22% provize)

V pomyslném devítikusovém souboru statisícových děl se vyjímal mimo jiné Vladimír Vašíček se svou charakteristickou Kompozicí za bezmála 160 tisíc korun. Téměř metrový olej na plátně z autorova důležitého období konce 50. až 60. let se stal jeho letošní dražební jedničkou a v absolutním žebříčku dvojkou, na dohled již téměř dvacet let starému rekordu. V roce 2007 stál obdobně velký Nestejný pohyb 180 tisíc korun (Dorotheum). Výhradní abstrakcionista se realizoval především v moravském výtvarném okruhu, v němž umně kombinoval rodné Slovácko s progresivními aktivitami tzv. Brněnské skupiny. Svůj osobitý postoj k české moderně, jak rané, kubistické a expresionistické, tak poválečné, propojil s názorem na duchovní poslání umělecké tvorby, což mohl otisknout i do své zakázkové práce jako restaurátor sakrálních památek. Vašíček je v posledních třech letech tržní stálicí, ročně se nabízejí dvě desítky jeho děl. Prodejní úspěchy sice kolísají, nicméně se zdá, že povědomí o tomto méně známém mistru barevné plochy a pevné linky mezi sběrateli vzrůstá.

O ZVĚDAVÉM ŠTĚŇÁTKU

Zdeněk Miler: O zvědavém štěňátku, 60. léta 20. století,kvaš na papíře, 60 x 50 cm,Aukční dům Zezula 6. 12. 2025konečná cena: 109 800 Kč (vč. 22% provize)

Očekávaně vysoko se vydražila položka s nepřehlédnutelnou estetikou Zdeňka Milera. Hned po světoznámém krtkovi asi druhá nejpopulárnější postava, flekaté štěně, pouštějící se do různých dobrodružství, se představila ve větším kvaši ze 60. let. Pod filmovým a později knižním či audio titulem O zvědavém štěňátku zaujala za bezmála 110 tisíc korun, čímž zásadně přispěla k Milerově optimistické bilanci posledních let, včetně letoška.

Aukční sezóna 2025 si připsala prvenství v počtu nabízených děl, sedmadvacet položek, a hned druhé nejvyšší číslo v souhrnných obratech, prozatím kolem 540 tisíc korun. Top ročník, ten předloňský, byl asi o sto tisíc korun úspěšnější. Zvědavé štěňátko vyběhlo až na pozici absolutní trojky v autorském žebříčku, čímž navázalo na jiný skvělý výsledek z říjnové nabídky téhož dražebníka. Před dvěma měsíci se poštěstilo Krtkovu ostrovu utržit necelých 220 tisíc korun. Statistiky Zdeňka Milera se skládají téměř výhradně z kresebných technik menších formátů, prodejní ceny akcentují velikost, provedení, studijní nebo definitivní charakter položky a samozřejmě autentický původ. V sobotu prodaný kvaš pocházel z autorovy pozůstalosti.

RABBI LÖW

Ladislav Šaloun: Rabbi Löw, 1911–13,bronz, v. 93 cm,Aukční dům Zezula 6. 12. 2025konečná cena: 80 520 Kč (vč. 22% provize)

Aukční dům Zezula zařadil do své předvánoční přehlídky také řadu trojrozměrných ukázek českého i evropského umění. Zajímavé sběratelské předměty, párové bronzy od Ladislava Šalouna, odkazovaly na asi nejslavnější éru tuzemského sochařství, secesní plastiku. Přelom století a půldruhá dekáda před první světovou válkou poskytly umělcům dostatek zakázek na to, aby zejména ve figurální plastice proměnili tvář českých a moravských budov, náměstí, hřbitovů či pomníků. Osvědčený Šaloun, autor návrhu pomníku Jana Husa na Staroměstském náměstí, byl jedním z nich. Pro nárožní niky Nové radnice na Mariánském náměstí v Praze vytvořil dvě stojící sousoší podle staropražských pověstí, Železného rytíře a Rabbiho Löwa. Pískovcové definitivy je možno na původním místě obdivovat dodnes, o víkendu se představily téměř metrové varianty z doby vzniku (1911-13). S podstavcem měřily více než půldruhého metru.

Licitace se vedla o každý bronz zvlášť. Legendární rudolfínský rabín nakonec stál přes 80 tisíc korun, bezhlavý templář o šest tisíc korun méně. O bližší provenienci odlitků se katalog nezmiňoval. Databáze evidují jeden aukční záznam obdobné položky, před šesti lety. Tehdy byl k mání Šalounův Rabi Löw za vyvolávacích čtvrt milionu korun. Kupec se nenašel.

PŘÍZEDNÍ STŮL SE ZELENÝM FILCOVÝM POTAHEM

Přízední stůl se zeleným filcovým potahem, 20.–30. léta 19. stol,dřevo, ořechová dýha, 118 x 116 x 62 cm,Aukční dům Zezula 6. 12. 2025konečná cena: 46 360 Kč (vč. 22% provize)

Na své si přišli také milovníci historického mobiliáře, kteří mohli spolu s výborným stavem nábytku slyšet na velmi motivační startovní ceny v řádu tisícikorun. Například přízední stůl z počátku 19. století avizoval katalogovou cenu jeden tisíc korun. Třebaže se díky limitacím zahajovalo na devítinásobku, šlo stále o velmi dostupnou akvizici z oboru rakouského uměleckého řemesla. Totéž si mysleli dva nejvážnější dražitelé, z nichž ani jeden se nechtěl položky pětadvacet příhozových kroků vzdát. Vítěz nakonec zaplatil přes 46 tisíc korun. Jen o trochu menší dávku adrenalinu si naordinovali zájemci a zájemkyně o biedermeierský psací stůl, když jej posunuli z katalogové tisícikoruny na startovních více než deset tisíc korun. Mobiliář byl přiklepnut za konečných třiadvacet tisíc.

NEPTUN A COENIS

Bartholomeus Spranger (podle): Neptun a Caenis, 1. pol. 17. století,lavírovaná sépie na papíře, 25,5 x 19,3 cm,Aukční dům Zezula 6. 12. 2025konečná cena: 44 042 Kč (vč. 22% provize)

Licitační maraton si užili také obdivovatelé staromistrovské kresby. Ti museli v případě lavírované sépie na papíře podle Bartholomea Sprangera ustát dokonce pětačtyřicet zvyšujících se podání. List s názvem Neptun a Coenis, pojmenový podle titulního mytologického páru, totiž zahajoval na pouhých třech tisících korunách. Tato příznivá částka namotivovala k akci čtyři zájemce či zájemkyně. Energie vydržela všem zúčastněným až na téměř patnáctinásobek vyvolávací ceny. Nový majitel nebo majitelka nakonec vydali za post-manýristickou kresbu přes 44 tisíc korun.

Položka měla poměrně bohatou aukční minulost. Před více než dvaceti lety ji ještě jako Poseidóna nabízel Aukční dům Zezula za 17 tisíc korun. V roce 2019 se pod názvem Poseidón a Amfitrité objevila podruhé, u téhož dražebníka, za vyvolávacích 27 tisíc korun (bez provize). Aktuální identifikace hlavních hrdinů jako mořského boha Neptuna a lidské princezny Kénis je nejpřesnější, neboť odkazuje ke slavným Ovidiovým Proměnám, konkrétně k příběhu o znásilnění dívky Kénis (v originále Caenis) chtivým Neptunem. Aby se jí otřesný čin nemohl znovu stát, požádala princezna o proměnu z ženy v muže.

Rudolfínský mistr Bartholomeus Spranger, usazený mezi lety 1584 až 1611 na pražském dvoře, tuto magickou transformaci zaznamenal v kresbě, podle níž jeho vlámský kolega, slavný rytec Johann Sadeler, vytvořil grafický list. Nesl dataci 1580. Sprangerova typicky manýristická kompozice a fascinující ikonografie se otiskly do dobové estetiky, dochovala se řada verzí také například v bronzu. V sobotu nabízené dílo mělo podle pořadatelů kořeny v německých kreslířských dílnách počátku 17. století.

SURREALISTICKÁ KRESBA

Václav Zykmund: Surrealistická kresba, 1940,tuš na papíře, 27,5 x 22 cm,Aukční dům Zezula 6. 12. 2025konečná cena: 10 980 Kč (vč. 22% provize)

Specialistům na druhou vlnu českého surrealismu se mohla líbit například raná práce stále populárnějšího Václava Zykmunda. Ukázky z malířových začátků bývají na trhu méně dostupné, tentokrát se jednalo o drobnou Surrealistickou kresbu s monogramem a datací 1940, kdy bylo budoucímu výtvarníkovi, kritikovi, překladateli a fotografovi šestadvacet let. U Aukčního domu Zezula se Zykmundova tuš na papíře vydražila za necelých 11 tisíc korun, srovnatelně s nedávno nabízenou variací Bez názvu u Aukční síně Vltavín (červen 2025).

POBŘEŽNÍ KRAJINA

Neznámý autor: Pobřežní krajina, 2. polovina 18. století,rudka na papíře, 20,5 x 29 cm,Aukční dům Zezula 6. 12. 2025konečná cena: 6 710 Kč (vč. 22% provize)

Ryzí potěšení z půvabného historického uměleckého díla za dostupnou cenu přinesla novému majiteli či majitelce anonymní kresba rudkou s pohledem na pobřežní scenérii. Pořadatelé ji určili jako francouzskou práci druhé poloviny 18. století podle grafických listů sesterského dua Jeanne-Françoise a Marie-Jeanne Ozannových, mistryň ryteckého umění barokního klasicizmu. Pobřežní krajina stála kladívkových pět a půl tisíce korun, navýšených o provizi.


Související články

Miliony a nové rekordy padaly v listopadu i online

Miliony a nové rekordy padaly v listopadu i online

Výběr z internetových a menších sálových aukcí v listopadu

Z aukcí Galerie Vltavín a Aukce aukcí v listopadu vzešlo několik milionových děl a dokonce i nové aukční maximum pro Richarda Wiesnera. Galerie Ustar zaujala velmi kvalitním výběrem mařákovské krajinomalby.

12. prosince 2025
Vzpomínka na Theodora Pištěka (1932-2025)

Vzpomínka na Theodora Pištěka (1932-2025)

Aukční výsledky známého malíře a kostýmního návrháře

Minulý týden odešla významná osobnost české výtvarné scény. V požehnaném věku zesnul úspěšný malíř a oceňovaný mistr filmového kostýmu Theodor Pištěk. Za poslední dekádu byl představen řadou velkorysých výstavních projektů, které ukázaly jeho svébytn...

10. prosince 2025
Třetí aukci Železného sbírky dominoval Špála i obrazy za desetitisíce

Třetí aukci Železného sbírky dominoval Špála i obrazy za desetitisíce

1. Art Consulting, 7. 12. 2025

Obrazy z počátku 20. století i díla ze šedesátých let byla k mání v třetím díle rozprodeje části sbírky Vladimíra Železného. Na více než pět milionů korun se vyšplhala cena obrazu O žních u Potštejna od Václava Špály. Mezi 130 prodanými položkami ovš...

9. prosince 2025
Zobrazit všechny

Další články


<