Čapek, letošní skokan roku s obratem přes 30 milionů

Prodeje umělcových děl v první polovině roku

V první polovině roku měl druhý nejvyšší obrat po Emilu Fillovi Josef Čapek, který obdobným způsobem do pololetních výsledků zasáhl naposledy v roce 2022. Takové sumy nedosáhly ani jeho celoroční prodeje v posledních dvou letech. Za umělcovy práce kupující na sálových aukcích do konce června vydali více než 30 milionů korun včetně aukční provize.

Kvetoucí loukaJosef Čapek: Kvetoucí louka, 1937,
olej na jutě, 41 x 56,5 cm,
Galerie Kodl, 25. 5. 2025,
cena: 16 320 000 Kč
V nabídce domácích sálových aukcí se do konce června ukázalo celkem 53 položek spojených sejménem Josef Čapek. Valnou většinu z tohoto množství představovaly knihy s Čapkovými ilustracemi a typografickou úpravou. Nechyběla ale ani grafika, kresba a především trojice zásadních maleb. Tu společně s kresbou vydražila v květnu Galerie Kodl, dvojici grafických listů, linoryt a litografii prodal Aukční dům Sýpka, nejdražší knižní položka (stejně jako většina ostatních) patřila Aukční síni Vltavín. Dohromady účastníci aukcí zakoupili 40 katalogových čísel s celkovou cenou 30,21 milionu korun.

Nejdražší položkou, která by se zařadila na smělou třetí pozici autorského aukčního TOP 10 byla znovuobjevená malba Kvetoucí louka z roku 1937 patrně inspirovaná krajinou Oravy, kam v té době umělec s rodinou pravidelně zajížděl trávit dovolenou. Nový majitel si obraz odnesl za více než 2,5násobek minimálního podání. To činilo 6 milionů korun včetně aukční provize, konečná cena pak 16,32 milionu korun. Dražší byl před devíti lety velkoformátový obraz V červnu (Kraj) ze stejné doby (European Arts, 17,51 milionu korun) a starší civilistně-sociální malba Chlapec z ulice pocházející z bytu Karla Čapka vydražená před třemi lety (Galerie Kodl, 18 milionů korun).

Zátiší s broskvemiJosef Čapek: Zátiší s broskvemi, 1922,
olej na plátně, 38 × 48 cm,
Galerie Kodl, 25. 5. 2025,
cena: 8 280 000 Kč

Idylická Kvetoucí louka zachycující prostý výjev z venkovského prostředí, matku s dětmi sbírající květiny, zapadá do Čapkovy tvorby konce 30. let. V předvečer druhé světové války byly pro něj venkovské výjevy odtržené od výdobytků tehdejšího světa vítaným útočištěm. Obraz Čapek barevně vystavěl na kontrastu několika málo výrazných odstínů modré, zelené a červené kladených ve velkých i menších plochách. Malba byla součástí výstavy Umělecké besedy s názvem Český kraj – obrazy z let 1920–1938 v Obecním domě na konci roku 1938, od té doby nebyl na veřejnosti k vidění. 

Další dvě malby pocházely ze dvacátých let a zrcadlily názorně Čapkovy teze, které vtělil do souboru esejí Nejskromnější umění vydaných v roce 1920. Jde o zamyšlení nad různými druhy lidové tvorby, která dociluje zamýšleného účinku jednoduchými prostředky. Zde také viděl inspirační potenciál pro svoji tvorbu a pro veškeré moderní umění. Redukce objemu na jednoduché tvary a linie je dobře patrná v Zátiší s broskvemi z roku 1921, který zájemci v květnu vytáhli ze 3 až na 8,3 milionu korun. Ještě kategoričtějšímu zjednodušení autor podrobil zátiší Růžičky prodané v téže aukci za 4,3 milionu korun.

RůžičkyJosef Čapek: Růžičky, 1926,
olej na plátně 47 x 30 cm,
Galerie Kodl, 25. 5. 2025,
cena: 4 320 000 Kč
Čapkova malba se v uplynulém roce objevila i mimo domácí trh, v aukci vídeňského Dorothea. Drobné zátiší Trnky ve vázičce z počátku 20. let šlo pod kladívko s odhadní cenou v rozmezí 60 až 80 tisíc eur. Skončilo ale až na 156 tisících, s připočtenou aukční provizí, která v současné době činí u Dorothea již 30 procent, se dostalo téměř na 203 tisíc eur. V přepočtu na české koruny v den prodeje se jedná o částku zhruba 5,1 milionu korun. Obraz podle údajů v katalogu pochází z české soukromé sbírky a vystaven byl na Čapkově posmrtné souborné výstavě v pražské Umělecké besedě na podzim 1946. Seznam vystavených děl tehdy čítal více než tisíc položek, Trnky ve vázičce v něm najdeme pod číslem 80 i s uvedením jména tehdejší majitelky, lékařky Milady Adlofové.
TrnkyJosef Čapek: Trnky ve vázičce, 1921,
olej na plátně, 44,5 x 29 cm,
Dorotheum Vídeň 20. 5. 2025,
cena: 202 800 EUR
Jediná prodaná kresba prvního pololetí, uhel Děvčátko s míčem, je ukázkou Čapkova raného tvůrčího období. Jednoduchá kompozice motivu dětské hry, která umělce jako téma zajímala odjakživa, navýšila svou cenu z 360 tisíc korun až na 1,14 milionu. Ačkoli suma je to velmi vysoká, dražší už byla trojice umělcových pastelů a jedna kresba rudkou. V každém případě jde o doposud nejdražší práci uhlem. Absolutní rekord v rámci Čapkových kreseb drží od loňské podzimní aukce Galerie Kodl pastel Děti z první poloviny 30. let s konečnou cenou 2,52 milionu korun.
Děvčátko s míčemJosef Čapek: Děvčátko s míčem, 1915,
uhel na papíře, 42 × 23,5 cm,
Galerie Kodl, 25. 5. 2025,
cena: 1 140 000 Kč
Čapkova produkce knižní grafiky, s níž umělec započal na konci desátých let 20. století, je velmi rozsáhlá. Věnoval se jí soustavně dvacet let až do svého zatčení gestapem v září 1939. K tvorbě obálek i dalších případných  ilustrací pro knihy i časopisy používal nejprve techniku linorytu (případně linořezu), později přešel k jednoduché kresbě. Právě z počátků jeho knižní tvorby pocházelo kompletní vydání třetího ročníku literárního týdeníku Kmen (1919/1920), který ve své květnové bibliofilské aukci dražila Galerie Vltavín. Cena bezmála 30 tisíc korun je nejvyšší za bibliofilii s Čapkovým uměleckým vkladem v letošním roce, celkově by se pak řadila do první poloviny druhé desítky podobných položek.   
Kmen. Literární týdenník - ročník III. 1919/1920Literární týdenník Kmen, 1919/1920 (ročník III),
kompletní ročník časopisu s Čapkovými linoryty,
Aukční síň Vltavín 22. 5. 2025,
cena: 29 760
Linoryt byl také příznačnou technikou Čapkovy volné grafické tvorby, zejména v raném tvůrčím období. Takovým příkladem byl letos na aukcích list Podzim ze sbírky dlouholetého kurátora Moravské galerie Jiřího Hlušičky, který v rámci dražby této kolekce nabídla na konci června Aukční síň Sýpka. Vystoupal z 37 na více než 61 tisíc korun. Nejdražší grafika provedená touto technikou Ženské torzo III stála před šesti lety u Dorothea 360 tisíc korun, tehdy to byl umělcův nejdražší samostatný list vůbec. Jen několik měsíců na to, ho u Galerie Kodl předstihl velmi raný lept Figura zvaná Lelio vydražený za 780 tisíc korun. 
PodzimJosef Čapek: Podzim, 1917,
 linoryt, 21 × 14,8 cm,
Aukční dům Sýpka 22. 6. 2025,
cena: 61 500 Kč

Související články

Hunt Kastner v hlavní sekci Art Basel a Trafo Gallery na Volta

Hunt Kastner v hlavní sekci Art Basel a Trafo Gallery na Volta

České galerie na zahraničních veletrzích

Se začátkem léta zaznamenala česká umělecká scéna mezinárodní úspěch. Hned dvě české galerie se základnou v Praze se zúčastnily významných veletrhů Art Basel a Volta Basel. Díky tomu na mezinárodní scéně zaujímají stále silnější postavení, což potvrz...

13. srpna 2025
Poválečnému umění letos kraluje Zdeněk Sýkora

Poválečnému umění letos kraluje Zdeněk Sýkora

Poválečné umění v první polovině roku 2025

Letošní pololetní bilance poválečného umění na sálových aukcích je v absolutních číslech srovnatelná s tou loňskou. Nicméně cenově tento segment vytrvale roste. Po dvou letech se na vrchol jak obratově, tak s nejdražším obrazem vrací Zdeněk Sýkora, o...

6. srpna 2025
Za mincovní rarity zaplatili sběratelé letos desítky milionů

Za mincovní rarity zaplatili sběratelé letos desítky milionů

Numismatické aukce v prvním pololetí 2025

V první polovině letošního roku proběhla na českých numismatických aukcích celá řada dražeb velmi vzácných, extrémně vzácných a unikátních mincí. Prodejům kralovala šestá část rozprodeje špičkové sbírky Jaroslava Kokoluse. Na zajímavé ceny dosáhly i...

4. srpna 2025
Zobrazit všechny

Další články


<